Katso ihmistä! - Michael Moorcock6

Kirja-arvio :: Katso ihmistä!

Kirjoittanut Jussi

Katso ihmistä! on ihan hyvä kirja, muttei lähelläkään Moorcockin parhaita töitä. Tuntuu siltä, että mies osaa paremmin fantasian kuin scifin kirjoittamisen. Teos oli sujuvaa ja nopeaa luettavaa; pidin eniten muinaisen Palestiinan kuvaamisesta. Moorcock myös kuljetti kiinnostavasti kahta tarinaa rinnakkain. Negatiivisella puolella päähenkilön psyyken vatvomista oli aivan liikaa, erityisesti seksuaalisen kehityksen kannalta. Antamani arvosana on "vahva" kolmonen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Katso ihmistä!

Alkuteos ilmestynyt 1969. Suomentanut Raimo Tikkanen. Kansi: M-L Muukka. Nidottu.

Romaanin pohjana oleva pienoisromaani ”Behold the Man” voitti Nebula-palkinnon 1967. Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2010.

"Miks mä tein sen? Miks mä tein sen? Miks mä tein sen?"

Karl Glogauer on elämän ja rakkauden kolhima mies. Hänen naissuhteensa ovat säännönmukaisesti epäonnistuneet, eikä hän ole löytänyt sisäistä rauhaa. Kun hän yllättäen saa tilaisuuden matkustaa aikakoneella menneisyyteen, hän valitsee kohteekseen Palestiinan vuonna 29 jKr. nähdäkseen omin silmin Jeesuksen ihmeteot, ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen. Mutta rauhaa hän ei saavuta, sillä se, mitä hän näkee ja kokee, ei vastaa mitään, mitä hän odotti löytävänsä.

Michael Moorcockin (1939–) aikamatkailuscifin klassikkoromaani tuo lukijan silmien eteen karun realistisen kuvan roomalaisaikaisesta Palestiinasta sekä ainutlaatuisen uudenlaisen kuvan Jeesuksesta. Kirjan voi lukea myös uskonnollis-psykologisena tutkielmana kärsimyksen roolista jokaisen ihmisen elämässä. Pienoisromaani Behold the Man, johon romaani perustuu, voitti Nebula-palkinnon vuonna 1967. Moorcock on yksi tunnetuimmista ja suosituimmista englantilaisista scifi- ja fantasiakirjailijoista, jonka laajasta tuotannosta on toistaiseksi suomennettu vain kourallinen.

Hyvä science fiction on aina myös kirjallisuutta eikä romaani lakkaa olemasta science fictionia vain sen vuoksi että se on myös hyvää kirjallisuutta. Toivon että Katso ihmistä! otetaan vastaan ennen muuta hyvänä kirjallisuutena. – Juhani Hinkkanen, Portti 3/2009

”Vahva uudelleentulkinta kristinuskon keskeisistä tapahtumista, teos joka pureutuu eksistentiaalisiin kysymyksiin ja marttyyriuden olemukseen. – Tähtivaeltaja-palkintoraati

"Moorcockin teksti etenee kuin juna. Kirja on lyhyt ja napakka ja jättää juuri sopivasti lukijan itsensä päätettäväksi. Lopputulos toimii oikein hyvin ja kirja on Nebulansa ansainnut." – Janne Kemppi, Spin 1/2010

”Moorcockin teos kuuluu näpsäkästä scifi-idiksestään muistettuihin tieteiskirjallisuuden pikkuklassikoihin. Romaani ei onnekseen kuitenkaan jää pelkän idean tasolle.– Vesa Sisättö, Kirjain, Kirjallisuuden vuosikirja 2010