Huonosti käyttäytyvät jumalat - Marie Phillips8

Kirja-arvio :: Huonosti käyttäytyvät jumalat

Kirjoittanut Jackalbury

'Huonosti käyttäytyvät jumalat' oli todella hauska ja paljastaa hienosti sen, miten antiikin jumalat olisivat täysin ristiriidassa nykyisen moraalin ja oikeuskäytännön kanssa. Kirja ei todellakaan ole sovelias lapsille, tosin tässä se noudattelee alkuperäismyyttiensä yhtä härskiä ja julmaa kaavaa. Kirjan alku oli hyvä ja olisin toivonut kirjailijan kirjoittavan vähän enemmän Alicen ja olympolaisten kohtaamisesta talossa. Kirjan loppu lässähti minusta jotenkin, kenties siksi että olin vahvasti erimieltä kirjailijan kanssa. Teos on hieno ajatusleikki ja kulkee lähellä Gaimanin "Unohdettuja jumalia". Tosin kirjan logiikka ontuu välistä pahastikin. Kirja myös avaa uuden näkökulman antiikin jumaltaruihin. Mutta mikään huippusaavutus tämä nyt ei minusta ole, vähän keskivertoa parempaa. Suosittelen antiikista kiinnostuneille. Arvosana: 7-.

Huonosti käyttäytyvät jumalat

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Titia Schuurman. Sidottu, kansipaperi.

Millainen Afrodite olisi, jos hän eläisi nykyajan Lontoossa?

Olympos on ikuinen. Lontoo on jumalainen. Kreikkalaiset jumalat eivät unohtuneet antiikkiin, vaan elävät tälläkin hetkellä Pohjois-Lontoossa kimppakämpässä. He ovat menettäneet voimiaan ja ovat ikävystyneitä, mutta tekevät edelleen samaa kuin antiikin aikana: kinastelevat pikkuasioista ja punovat juonia, kostoja ja lemmenseikkailuja.

Jotain on muuttunutkin: Apollo on TV-psykologi, Artemis ulkoiluttaa ammatikseen koiria, Afrodite myy puhelinseksiä. Zeus pysyttelee vintillä poissa tieltä. Jumalilla on nykyaikana myös maallisia huolia: asunnossa on kauhea sotku, mutta puhtaanapito ei ole jumalten työtä. Hyvän siivoojan löytäminen ei ole Lontoossa helppoa, mutta onneksi löytyy reipasotteinen Alice, joka ottaa työn vastaan. Jumalten ja kuolevaisten kohtaaminen ei ole ennenkään sujunut ilman törmäyksiä...

Marie Phillipsin viihdyttävä esikoisromaani Huonosti käyttäytyvät jumalat on saanut suuren suosion kotimaassaan Englannissa, josta innostus on levinnyt mm. Kanadaan, Yhdysvaltoihin ja Hollantiin. Kirjan julkaisuoikeudet on myyty 21 maahan. Näyttelijä Ben Stillerin tuotantoyhtiö on ostanut kirjan filmausoikeudet ja suunnittelee siitä tv-sarjaa.

”Tämä kirja hurmaa ja viettelee.” – The Times

”Marie Phillipsin kirja ansaitsee kaiken saamansa huomion. Hän on tehnyt loistavaa työtä: Huonosti käyttäytyvät jumalat on hauska mutta ei tee itsestään numeroa, älykkäästi kirjoitettu ja helppolukuinen.” – The Observer

”Huonosti käyttäytyvät jumalat on harvinainen löytö: viehättävä ja omaperäinen esikoisromaani, joka tuo tyydytyksen sekä älylle että sydämelle.” – The Evening Standard

\"Todella, todella hauska kirja. [...] Se naurattaa ja saa aikaan mukavan lämpimän ja hassun olon, ja lisäksi se on hyvä kertauskurssi kreikkalaiseen myologiaan.\" – The Independent