Kirja-arvio: Lankhmarin varkaat

Kirjoittanut Thialfi - 3.0

Fritz Leiber kirjoittaa seikkailutarinoitaan monimutkaisen koristeellisella kielellä, joka tekee lukemisen paikoin hitaaksi mutta tekee teksteistä omalla tavallaan mielenkiintoisia. Tässä suhteessa heikoin on teoksen keskimmäinen tarina, joka kirjan kokonaisuudessa lähinnä kertoo Harmaan Hiirestäjän vaiheittein alun ja valaisee, miksi hän suhtautuu Ivrianiin niin kuin tekee. Päätöstarinassa esitellään itse Lankhmarin kaupunki, joka on kiehtova luomus kaikessa epäterveellisyydessään. Naishahmojaan Leiberin sanotaan usein kuvaavan manipuloijoksi, ja tämä piirre saattaa olla ärsyttävä. Teos ei sisällä syvällistä kaunokirjallisuutta mutta hyvää tarinankerrontaa, mieleenpainuvia henkilöhahmoja, huumoria ja jännitystä. Kansi muistuttaa kyseessä olevan Lankhmar-tarinoiden ensimmäinen osa ja päähenkilöiden tarina jää kesken. Vahinko, jos suomentaminen jää tähän osaan. Ulkoasu voisi olla vetävämpikin.

Tietoa kirjasta :: Lankhmarin varkaat

Fritz Leiber Julkaistu: syyskuu 28, 2007
Tyylit: fantasiamiekka ja magia, novellikokoelma

Alkuteos ilmestynyt 1970. Suomentanut Mervi Hämäläinen. Kansi: Jani Nummela. Nidottu.

Sisältää johdannon ja seuraavat novellit:

• Lumentulon naiset (The Snow Women, 1970)
  • Pahuuden malja (The Unholy Grail, 1962) – Hugo-palkintoehdokas 1963
  • Kohtalokkaita kohtaamisia Lankhmarissa (Ill Met in Lankhmar, 1970) – Hugo-palkinto 1971, Nebula-palkinto 1970

Seikkailut Lankhmarissa ... (lisää)

Koston kukkulatKainoan musta linna (Aavetaajuus-kirjat, #5)Conan barbaariKuninkaan kotkaConan – Palkkasoturi
LordStenhammar
Uusin jäsen: Katariina Kauta-Mero