Iltaruskon maa - Jack Vance10

Kirja-arvio :: Iltaruskon maa

Kirjoittanut Vizikahn

Vance on suosikkikirjailijani ja tämä on se kirja, joka teki minusta fanin, joten en voi muuta kuin kehua ja antaa täydet pisteet. Luin kirjan ensimmäisen kerran noin 15-vuotiaana ja pidin sitä hauskimpana absurdina fantasiakirjana, jonka olen koskaan lukenut - melkein Douglas Adamsin fantasiavastineena. Toisen kerran luin kirjan noin 20-vuotiaana ja ihastuin aina vain enemmän Vancen sädehtivän koukeroiseen, unenomaiseen kerrontatyyliin (suomennoskin on loistava). Kolmannen kerran luinkin kirjan englanniksi (sen itsenäisten jatko-osien kanssa, löytyvät koottuna teokseen Tales of the Dying Earth) ja huomasin olevani koukussa. Iltaruskon maa on yksi niistä kirjoista, joiden ei toivoisi loppuvan ollenkaan ja joiden maailmaan palaa kerta toisensa jälkeen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Iltaruskon maa

Alkuteos ilmestynyt 1950. Suomentanut Juhani Koskinen. Kansi: Marjukka Sahakangas. Sidottu.

Kaikkien aikojen 16. paras fantasiaromaani Locus-lehden äänestyksessä 1987. Ehdokkuus retro-Hugo-palkinnon saajaksi (paras romaani) vuonna 2001.

Sisällys:

• Turjan, Miirin valtias (Turjan of Miir, 1950)
  • Mazirian Maagikko (Mazirian the Magician, 1950)
  • T'sais (T'Sais, 1950)
  • Liane Maankiertäjä (Liane the Wayfarer, 1950)
  • Ulan Dhor (Ulan Dhor Ends a Dream, 1950)
  • Guyal Sfereläinen (Guyal of Sfere, 1950)

Jack Vance on fantasiakirjallisuuden suuria nimiä, hän on Hugo-, Nebula-, Jupiter- ja Edgar-palkintojen voittaja, mysteerien mestari ja tunnelman takaaja.

Iltaruskon maa kertoo painajaisutopian kuolevalta planeetalta. Se tulvii aaveita ja demoneja, loitsuja ja magian mielivaltaa.

Iankaikkinen yö tekee tuloaan, ihmiskunta puolustautuu pahaa vastaan etsimällä viisasten kiveä menneitten kaupunkien raunioista. Tieteestä on tullut alkemiaa, elämästä tulinuolten ja veriuhrien rituaali, ansat ja tuonpuoleisen voimat vaanivat kaikkialla.

Mutta vain Jack Vance osaa kertoa mustan tarinansa seikkailun hengessä, tavalla jota sävyttää mielikuvituksen vapaus ja keksimisen ilo.