Kirja-arvio: Lyran Oxford

Kirjoittanut tintti89 - 2.0

Voisi sanoa, että tämä kirja oli melko turha. Kirjan tarina oli lyhyt, eikä juuri mitenkään liittynyt sitä edeltävään sarjaan. Kirja alkaa erittäin pahasti kesken tarinan, enkä alussa ollut yhtään perillä, miten vanha Lyra on tai mitä hänelle oli tapahtunut. Jonkinlainen alustus Lyran menneisyyteen olisi ollut paikallaan. Kirjan henkilöihin ei hirveästi oltu panostettu. Alkemisti jäi erittäin hämäräksi, lähes sivuhahmoksi. Lyra nyt oli tyypillinen itsensä, olisin odottanut hänen hieman kasvaneen. Myös itse noita ja hänen daimoninsa jäivät erittäin epäselviksi, vaikka noidan aikeet selitettiinkin tarkasti. Lisämateriaaleista pidin kartasta erittäin paljon. Siitä pystyi hyvin seuraamaan, missä mennään. Kaikki muu lisämateriaali olikin sitten melko turhaa, mielestäni ne eivät liittyneet kirjaan mitenkään. Suomentaja oli jälleen keksinyt joitain ihan ihme lauserakenteita, joten siitä miinusta. Kaiken kaikkiaan en hirveästi kirjaa suosittele, tosin jos joku haluaa sen välttämättä lukea, ei se paljon aikaa vie lyhyen tarinan ja ison tekstin ansiosta.

Tietoa kirjasta :: Lyran Oxford

Philip Pullman Julkaistu: lokakuu 2004

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Helene Bützow. Kansi: John Lawrence. Sisältää novellin Lyra ja linnut. Sidottu.

British Book Awards Children's Book of the Year -palkintoehdokas 2003.

Todellinen jalokivi kaikille Philip Pullmanin kirjojen ystäville: pieni, kaunis ja syvällinen teos, joka kertoo Lyrasta, Universumien tomu -trilogian toisesta päähenkilöstä.

Oxford on kaupunki, jossa todellinen ja kuviteltu sekoittuvat, missä mennyt, ... (lisää)

Neljäs oppilas (Soturikissat: Tähtien enne, #1)Kuolleiden laiva (Magnus Chase, #3)Haukansilmä (Pronssisoturit, #3)Auringonlasku (Soturikissat: Uusi profetia, #6)Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)
Jossu89
Uusin jäsen: sulavsalim