Kirja-arvio: Aamunkoi

Kirjoittanut Lunis - 3.0

Kaikista Houkutus-sarjan kirjoista pidän vähiten tästä. Ensimmäinen osaa toimii hyvin kokonaisuutena, Edwardin ja Bellan välillä kipinöi sävähdyttävästi ja kaikki toimii. Olen lukenut Houkutuksen useita kertoja. Aamunkoi on venytetty. Sarja menetti hohtonsa luultavasti kolmannessa osassa: se herätti lähinnä kiukkua. Neljäs osa on jo todella paljon liikaa. Meyerin kieli toimii, Jacobin vitsit ovat hurmaavan hillittömiä ja sinänsä tekstikin on ihan laadukasta. Ongelma piilee siinä, ettei Stephenie osaa kietoa juonta kiinnostavalla tavalla. Sarjan kaikkia kirjoja yhdistää heikko, itseään yhä uudestaan toistava ennalta-arvattava juoni. Ihana romantiikka on aina korvannut tämän puutteen, mutta Aamunkoista jää uupumaan sitä jotain, mikä tekee muista kirjoista niin viehättäviä. Yksi osa tästä salaperäisestä jostakin on Edward. En tiedä mitä on tapahtunut, mutta Edwardin huulet tai silmät eivät hetkauttaneet minua minnekään. Siinä missä hihitin ja tärisin ihastuksesta Houkutuksessa, Aamunkoi ärsytti: missä se tuttu väristys viipyi? Edward on siis menettänyt sen säkenöintinsä. Bella sitten? Bella on yhä se heikko ja pompoteltava naissankaritar, hieman uppiniskainen ja aavistuksen naiivi. Tästä päästänkin notkeasti kaikkein suurimpaan ongelmaan: Aamunkoin lepsuuteen. Loppu on niin naurettavan löysä, pettävä ja suorastaan nynnerö! Kun kirjaa kehutaan huikeaksi ja hämmästyttäväksi, olisin odottanut ratkaisua, joka olisi pudottanut penkiltä ja saanut kyyneleet vierimään. Nyt olo on pettynyt ja mielessä pyörii sana "arvasin". Onko opetus siis "pelkää kuolemaa, älä elämätöntä elämää?" Vai onko rakkauden tarkoitus ohittaa kaikki esteet? Tiedä häntä. Kaiken kaikkiaan: turvallinen teos, joka kyllä viihdyttää, mutta jättää turvonneen olon ja hieman harmistuneen mielialan. Jotain jäi puuttumaan tästä kiehtovan sarjan loppuosasta.

Tietoa kirjasta :: Aamunkoi

Stephenie Meyer Julkaistu: lokakuu 22, 2009
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: elokuva, ihmissudet, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu.

”Älä pelkää”, kuiskasin. ”Me kuulumme yhteen.” Äkkiä minut valtasi tunne, että sanani olivat totisinta totta. Tämä hetki oli niin virheettömän oikeanlainen, ettei vähintäkään epäilyksen sijaa jäänyt. Hänen kätensä kietoutuivat ympärilleni, puristivat minut häntä vasten... Tuntui, kuin jokaista hermoani kihelmöisi. ”Ikuisesti”, hän myönsi.

Suunnaton intohimo ... (lisää)

Selviytyjät (Intertwined, #2)Jäljitetty (Susiraja, #3)Kodittomat sielut (Intertwined, #1)Uusikuu (Houkutus, #2)Bree Tannerin lyhyt elämä
Uusin jäsen: Topi Kopakkala