Kirja-arvio: Kuilukaupunki

Kirjoittanut Jussi - 4.0

Kuilukaupunki on joskus määritelty Reynoldsin sarjan toiseksi osaksi, mutta kuten edellisissä arvioissa sanottiin, kirja tapahtuu ennen Ilmestysten avaruutta eikä vaadi tämän tuntemista. Joka tapauksessa kyseessä on upea scifiromaani, joka voitti ansaitusti BSFA-palkinnon. Minä tykkäsin Kuilukaupungista enemmän kuin Ilmestysten avaruudesta. Kirja on helppolukuisempi ja rakenteeltaan selkeämpi. Juonilinjat yhdistyvät lopussa hienosti, ja Reynoldsin luoma maailmankaikkeus on kiinnostava paikka. Eniten pidin Sky Haussmannin tarinasta. Kirjaa pitää tosiaan kehua taitavasti rakennusta juonesta. Henkilönkuvauskin oli parempaa kuin ensimmäisessä suomennoksessa, ehkä minä-kerronnan takia. Jotkut väittävät, että Kuilukaupunki on yhä paras Reynoldsin julkaisema romaani.

Tietoa kirjasta :: Kuilukaupunki

Alastair Reynolds Julkaistu: elokuu 2004
Tyylit: scifiavaruusooppera + kyberpunk
Avainsanat: avaruusmatkat, bsfa-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2001. Julkaistu kahtena niteenä, osat I ja II. Suomentanut Hannu Tervaharju. Kansi: Eliza Karmasalo. Like-scifi. Nidottu.

British Science Fiction Association Award 2001.

Henkivartija Tanner Mirabel on epäonnistunut: hänen suojattinsa on surmattu. Kunnia vaatii kostoa, ja niinpä Mirabel syöksyy murhaajan jäljille tappaakseen tämän.

Ajojahti vie hänet lopulta valovuosien päähän Epsilon Eridanin aurinkokuntaan, Kuilukaupunkiin. Kerran ... (lisää)

Terästuulen yllä (Poseidonin lapset, #2)Lunastuksen arkki (Ilmestysten avaruus, #3)Tähtisumu täyttyyTaivaan syvyydet (Ajattelun Vyöhykkeet, #2)Ilmestysten avaruus (Ilmestysten avaruus, #1)
Uusin jäsen: Serafia Alho