Kirja-arvio: Sterkarmin poika

Kirjoittanut tintti89 - 2.0

Minun oli vaikea päättää, pidänkö tästä kirjasta vai en. Sen idea oli hyvä, vaikka olen samantapaisen kirjan lukenut aiemminkin. Juoni ja toteutus taasen eivät niin hyviä olleetkaan. Tähän yhteen kirjaan oli tungettu hieman liikaa ns. isoja tapahtumia ja juonenkäänteitä. Se oli alussa vähän lastenkirjamainen, mutta lopussa taasen melko raaka. Kirjassa on myös liikaa toistoa, varsinkin keskiajan hajuista ja Sterkarmien homouteen vivahtavista tavoista, aivan kuin kirjailija pitäisi lukijaa tyhmänä ja muistamattomana. Suomentajalle miinus runsaista pilkkuvirheistä.. Sterkarmit olivat henkilöinä erittäin törkeitä, mikä taasen rupesi itseäni ärsyttämään kirjan edetessä. Myös heidän homoutensa rupesi ottamaan päähän, varsinkin kun kirjailija koko ajan toisteli sitä. En koskaan päässyt hirveän hyvin sisälle Periin ja Andreaan, osaksi ehkä sen takia, että heidän ikäänsä ei koskaan mainittu. Varsinkin Andrea jäi melko pinnalliseksi henkilöksi. Kirjailijan päätös tehdä Peristä luottamaton Andreaa kohtaan oli mielestäni huono, sillä nyt Perin mielipide Andreasta vaihtui kirjassa varmaan 6 kertaa.. Kirjan loppua oli venytetty ehkä vähän turhankin paljon. Loppuratkaisusta en osaa sanoa, oliko se hyvä vai huono, mutta siihenkin olisi voinut käyttää paljon enemmän tunnetta. Muutenkin kirjassa jäivät tunteet erittäin paljon taka-alalle. Takakannessakin mainostetaan Perin ja Andrean välistä romanssia, mutta itse kirjasta taisi koko romanssi unohtua. Positiivisena seikkana kirjasta mainitsisin sen nopealukuisuuden sekä todentuntuisuuden.

Tietoa kirjasta :: Sterkarmin poika

Susan Price Julkaistu: 2001
Tyylit: scifi, historia, nuoret
Avainsanat: aikamatkustus

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Kristiina Drews. Kannen kuva: Alexander Reichstein. Kannen suunnittelu: Laura Lyytinen. Sidottu, kansipaperi.

Guardian-lastenkirjallisuuspalkinto 1999. Carnegie-mitalin ehdokas 1999.

Mun on ratsuni nopsa ja vakaa,
miekka kupeelle vyötetty on;
tulkoon uhkaajat eestä tai takaa,
koskaan väisty ei mies peloton!

Andrea Mitchell on antropologian opiskelija, joka saa ainutlaatuisen ... (lisää)

Tripodien aikaTuhon aikakirja (Kävelevät koneet, #3)Suomalaisen lentäjän tarinaAtomivene AaveKuulahden mohikaanit (Poikien seikkailukirjasto, #6)
Saxifraga
Uusin jäsen: Meeri Saukkonen