Locke Lamoran valheet (Herrasmiesroistot #1) - Scott Lynch10

Kirja-arvio :: Locke Lamoran valheet

Kirjoittanut satunen

Pidin valtavasti. En yleensäkään tartu kliseisiin,niiden puuttuminen ei tee kirjasta uutta. Kirjasta tekee uuden monikerroksisuus,yllättävyys. Ei ennalta arvaa mitä tapahtuu seuraavaksi. Visuaalinen, joka on se mikä minua aina kirjassa vetää puoleensa. Vanhatkin elementit,jos ne saadaan tekstiin mieleen nousevina kuvina, ovat puoleensa vetäviä. Odottelen jatkoa.

Locke Lamoran valheet

Locke Lamoran valheet: Herrasmiesroistojen ensimmäinen tarina. Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Tero Valkonen. Päällys: Sami Saramäki. Lista-sarja. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkintoehdokas 2007, British Fantasy -palkintoehdokas 2007, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2007, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2008.

Hurja ja hurmaava veijarifantasia

Muinaista Venetsiaa muistuttavassa Camorrin kaupungissa elää myytti tarunomaisesta mestarivarkaasta. Vainolaisen huhutaan kävelevän seinien läpi, ilmestyvän tyhjästä ja käyttävän miekkaansa mestarin tavoin. Puolet kaupungista uskoo taruun ja pitää sankariaan Robin Hoodin kaltaisena köyhien puolustajana, toinen puoli viittaa jutulle kintaalla. Kumpikaan ei ole täysin oikeassa.

Totuuden tietää herrasmiesroistoksi itseään kutsuva Locke Lamora, joka elää varasjoukkoineen kirjaimellisesti maan alla, piilossa vanhan Perelandron temppelin uumenissa. Turvatakseen elantonsa ja pitääkseen uteliaat silmät loitolla he antavat tarinan Vainolaisesta elää omaa elämäänsä. Jo vuosien ajan herrasmiesroistot ovat häpeämättä rikkoneet kaupungin kirjoittamatonta lakia ja putsanneet varakasta aatelistoa, jonka jopa rosvoruhtinas Barsavi on luvannut jättää rikoksilta rauhaan.

Huolella rakennettu selusta alkaa kuitenkin murtua, kun Locke kumppaneineen saa vastaansa haastajan, joka tunnetaan nimellä Harmaa kuningas. Juonien verkko tiivistyy ja panokset kovenevat. Kun Camorrin kujille alkaa ilmestyä poikkeuksellisen paljon ruumiita, myös Locke tajuaa kuinka vaarallisille vesille hän on ajautumassa…

Kirja-arvosteluja:

”Raikas, omaperäinen ja jännittävä kertomus. Fantasiakirjallisuuden uusi, kirkas ääni.” – George R. R. Martin

”Nautinnollinen, riehakas riemupläjäys. Juonenkäänteet tekevät kirjasta hellittämättömän lukukokemuksen. Locke Lamora muistuttaa Errol Flynniä parhaimmillaan.” – Hal Duncan

”Erittäin korkeatasoinen fantasiaromaani. Locke Lamoran valheet on täsmälleen kuten anti-sankarinsakin – rohkea, naseva ja lukijansa yllättävä.” – Dreamwatch

”Locke Lamoran valheet ei ole vain hervoton kirja – se on kaikkien hervottomien kirjojen äiti.” – Andrew Wheeler, Science Fiction Book Club

”Scott Lynchin esikoisromaani Locke Lamoran valheet tarjoaa kutkuttavaa epätietoisuutta ja taitavasti rakennettuja juonenkäänteitä. Se vie lukijansa rikos-ja fantasiaseikkailuun, joka on vastustamattoman mukaansatempaava.” – Times

”Juoni vetää alusta loppuun kuin jukuripää muuli amfetamiineissa.” – Elli Leppä, Tähtivaeltaja

”-- poikkeuksellisen hyvä hävyttömyydessään -- Fantasian kohdalla palkinnot ovat harvoin merkki omaperäisyydestä, mutta nyt poikkeus vahvistaa säännön.” – Markku Soikkeli, Turun Sanomat

”Esikoisromaanissaan Lynch on lähtenyt selkeästi luomaan omaperäistä fantasiamaailmaa, joka poikkeaa edukseen fantasialle niin tyypillistä miekka ja käärme -kuvioista.” – Juha K. Tapio, Kaleva

”Yhdysvaltalaisen Scott Lynchin (s. 1978) veijarifantasia Locke Lamoran valheet on esikoisteokseksi häkellyttävän rikkaasti kerrottu. -- Lynchin teoksessa parasta on tarinaniskemisen ilo. Lamoran ja hänen koplansa seikkailuja on nautinto lukea.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

”Rakenteeltaan älykäs ja juoneltaan jännittävä esikoisromaani huijareiden ja varkaiden maailmasta.” – Tähtifantasia-palkintoraati