Alshain - J. Pekka Mäkelä8

Kirja-arvio :: Alshain

Kirjoittanut Lachesis

Alshain on vakuuttava voimannäyte sujuvasta scifitarinasta, jossa vieraalle planeetalle on sijoitettu arkisia, tuttuja elementtejä ja elämänkohtaloita. Suuria, jopa mahtipontisia aiheita, kuten toisiaan sivuavia älyllisiä elämänmuotoja käsitellään vaihtuvien näkökulmien ja yksittäisten, vajavaisten tarinankertojien kautta. Ratkaisu on rohkea ja toimii varsin hyvin. Vaikka yhdenkään kertojan näkökulmaan ei toistamiseen palata, niistä muodostuu ehjä kokonaisuus, ei kuten palapelistä, vaan vaikkapa musiikkikappaleen toisiaan täydentävistä sävelteemoista. Kukin päähenkilöistä antaa oman värisävynsä alshainilaisen elämänmenon kuvaukseen. Uusi tulokas ei tahdo löytää paikkaansa yhteisössä ja tutustuu ihmisiin vasta tuodessaan uusia vaikutteita planeetan musiikkielämään. Vammautuneen miehen nuori kihlattu kaipaa epätoivoisesti elämänmuutosta. Menneisyyden varjossa elävä vanha mies tahtoisi päättää elämänsä merellä. Katkeroitunut virkailija suistuu harhojen kierteeseen. Meribiologi tulee todistaneeksi kolossaalisia tapahtumia, joissa koko Alshainin ihmisväestö on pelkkiä sivustakatsojia. Henkilöt ovat eri vaiheissa omaa elämänkaartaan ja heidän henkilökohtaisten pyrkimystensä vektorit menevät sopivasti ristiin toistensa kanssa, jotta kokonaisuudesta muodostuu tasapainoinen. Alshain itse on tieteellisen tarkasti hahmoteltu maailma, jonka erilaisuus Maahan nähden tuodaan sattuvasti esille. Vaikka ihminen voi liikkua ulkona ilman happilaitteita, hän ei lopulta ole kotonaan, vaikka ehkä niin itse luulee. Maailmalla on myös uskottava historia, jonka jälkimainingeista kärsitään edelleen. Äiti-Maan kanssa on jännitteitä, mutta 50 valovuoden välimatka toimii puskurina; pikemminkin jännitteet heijastuvat sisäpolitiikkaan ja ilmenevät muukalaisvihamielisyytenä. Näennäisestä omavaraisuudestaan ja -hyväisyydestään huolimatta Alshainin vallitseva tunnelma on lievä alakulo ja eristäytyneisyyden aiheuttama yksinäisyys. Maailma on karu, yhteiskunta kova ja teknokraattinen. Muualle on ihmisiän mittainen ja kallis matka, eivätkä syntyperäiset alshainilaiset kuulu enää Maahankaan. Kirjan lopussa viriää toivo siitä, että päähenkilöt pystyvät kuitenkin sopeutumaan osaansa ja tekemään kivierämaan ja valtamerien kattamasta maailmasta kotinsa.

Alshain

Kannen kuva: J. Pekka Mäkelä. Kansi: Tommi Tukiainen. Nidottu.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2006.

Alshainissa kaikki tapahtuu siellä, minne yksikään ihminen ei katso.

Ihminen on levittäytynyt avaruuteen, jopa muihin aurinkokuntiin asti. Kaukaisin siirtokunta, Alshain, sijaitsee meren miltei kokonaan peittämällä planeetalla viidenkymmenen valovuoden päässä Maasta. Silläkin on jo takanaan vaiheikas historia vallankumouksineen, kapinoineen ja ihmiskohtaloineen.

Tähtialuksen putoaminen planeetalle muuttaa viiden asukkaan elämän peruuttamattomasti. Maasta saapunut siirtolainen eli maalainen, vakavasti vammautuneen miehen morsian, vanha mies, työtovereidensa murhia selvittelevä poliisi ja nuori merentutkija joutuvat kohtaamaan asioita, joita eivät ole koskaan osanneet edes kuvitella.

J. Pekka Mäkelä (s. 1962) on suomentaja, musiikintekijä ja kirjailija. Hänet tunnetaan muun muassa Philip K. Dick -suomennoksistaan.

Kirja-arvosteluja:

”Alshain on joka tapauksessa erittäin viihdyttävä tieteiskuvitelma, jonka parissa viettää kernaasti aikaa. Kirja on oikean kokoinen, omaääninen ja jotain aivan muuta kuin angolamerikkalainen avaruusooppera.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

”Vieraasta ympäristöstä huolimatta romaanin teemat ovat yleisinhimillisiä: yksinäisyys, lähteminen, menneisyyden jättäminen taakseen, fyysisen esteen tuomat kommunikaatiovaikeudet ja ystävyys.” – Vesa Sisättö, Kirjain

”Alshain on loistava kirja: uutta suomalaista (scifi)kirjallisuutta hienoimmillaan. Suosittelen: matkustakaa Alshainiin. Matka todella kannattaa.” – Harri Erkki, Portti

”Kirjan pystyisi helposti lukemaan sellainenkin henkilö, joka ei science fictionista yleensä perusta. Tarinan kulissit ovat poikkeukselliset, mutta olennainen sisältö on lähellä ihmistä.” – Erkki Widenius, Lapin Kansa

”Melankolinen kuvaus ihmisen ikävästä vieraalla planeetalla.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati