Tuomiopäivän kirja - Connie Willis4

Kirja-arvio :: Tuomiopäivän kirja

Kirjoittanut tpi

Pidin ihan kohtalaisesti Connie Willisin periaatteessa samaan maailmaan sijoittuvasta kirjasta “To Say Nothing About a Dog”, ja aloittelin tätä ihan kohtalaisen suurin odotuksin. Petyin. Kirja on erittäin löysästi kirjoitettu, ja suuri osa korkeasta sivumäärästä kuluu siihen kun kirjan henkilöt puhuvat loputtomiin samoista asioista. Etenkin ensimmäiset n 300 sivua olivat erittäin rasittavia, samat asiat kertautuivat kerta toisensa jälkeen, ja juuri mitään ei tunnu tapahtuvan. Tulevaisuus josta aikamatkalle lähdetään, on järkyttävän huonosti kuvattu, mitään uusia keksintöjä aikakonetta lukuun ottamatta ei ilmeisesti ole tehty, matkapuhelimia ei ole lainkaan käytössä, tietokoneita ei juurikaan ole käytössä (siis kirjassa joka on kirjoitettu 90-luvun alussa – minkä hemmetin kiven alla Connien Willis oikein asuu?), osa ongelmista on erittäin teennäisiä (siis vain yksi ja ainoastaan yksi ainoa henkilö koko Oxfordissa osaa käyttää aikakonetta ja tulkita sen asetuksia? Good grief.) Ja kohta mihin aikamatkustaja on päätynyt on hänelle täydellisen mahdotonta löytää uudelleen, kun lähin kiintopiste on kuitenkin ehkä muutaman sadan metrin päässä tiedossa? Ihan olisi ollut hyvä kirja, jos olisi kirjoittaja olisi hiukan käyttänyt enemmän järkeä ja mielikuvitusta, ja leikannut noin 200 sivua turhaa toistoa ja vuoropuhelua pois. Yksi niitä käsittämättömämmän pään Hugo- voittajia – mahtoikohan Worldcon olla taas Willisin kotikaupungissa kuten vuosi sitten jolloin hänen kirjoittamansa heikko novelli voitti oman sarjansa? PS. Annetaanko täällä pisteita arvostelun laadusta, vaiko siitä onko asiasta samaa mieltä?

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Tuomiopäivän kirja

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Tero Kuittinen. Päällys: Heikki Kalliomaa.

1. laitos: Otava, 1999. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. 2. painos 2005. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkintu 1993, Nebula-palkinto 1992, Locus-palkinto (paras sf-romaani) 1993. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 1993, Mythopoeic-palkintoehdokas 1993, BSFA-palkintoehdokas 1993.

Scifin mestarin jo klassikoksi noussut menestysromaani aikamatkasta keskiaikaan

”Olen pahassa pulassa, herra Dunworthy. En tiedä missä olen, enkä osaa puhua paikallista kieltä. Eikä se ole edes kiperin ongelmani.”

Vuonna 2054 opiskelijatyttö Kivrin lähetetään keskiaikaan. Hänen opettajansa professori Dunworthy pelkää pahinta. Hän on itse käynyt lähimenneisyydessä, mutta 1300-luku oli vaarallista ja synkkää aikaa.

Dunworthyn pelko osoittautuu aiheelliseksi. Mikään ei suju suunnitelmien mukaan.

”Loistava teos – karkea, kiehtova, aidosti raastava. Kirja jonka tarkoin tutkitut yksityiskohdat, hieno tyyli ja hiottu vaistonvaraisuus vetoavat varmasti scifiyleisöä laajempaan lukijajoukkoon. – Kirkus Reviews

”Tarina on tunnelataukseltaan vahva, jopa järkyttävä. — Kannattaa tutustua – myös niiden, jotka eivät tavallisesti scifiä lue, niin yleispätevää Willisin sanottava on.” – Kaleva