Ruohometsän kansa - Richard Adams8

Kirja-arvio :: Ruohometsän kansa

Kirjoittanut tintti89

Luettuani Ruohometsän kansan en ole yhtään yllättynyt, että siitä on tullut klassikko. Kirjan juoni on ainutlaatuinen ja se etenee loogisesti. Faktat on saatu ujutettua sujuvasti tekstin lomaan. Vaikka kaniineille sattuu ja tapahtuu paljon, ei se kuitenkaan tunnu sopimattomalta ja epärealistiselta tämän kirjan kannalta. Hieman kirjassa häiritsivät ajoittaiset, vähän liiankin pitkät kuvaukset maisemasta ja luonnosta. Idea kaniineista henkilöinä on omaperäinen, mutta kirjailija on toteuttanut sen hienosti. Kaniinit ovat aidon tuntuisia, vaikka omaavatkin ihmismäisiä piirteitä. Pidin siitä, miten kirjailija ei raaskinut uhrata yhtään ns. hyvistä kaniineista, tosin läheltä piti -tilanteita olikin sitten melko tiheään. Kaniinien omaan kieleen on selkeästi käytetty vaivaa, vaikka minulle siitä tuleekin mieleen vanhat, pohjoismaiset kielet. En yleensä pidä suomennetuista nimistä kirjoissa, mutta kaniineille ne sopivat hyvin. Kirjan loppu oli surullinen, mutta erittäin hieno. Parempaa lopetusta ei kirjalle olisi voinut olla. Itse kirjan rakenteeseen perehdyttäessä mielestäni runot kappaleiden alussa oli hyvin valittu juuri kyseiseen kappaleeseen sopivaksi. Tämä kirja on erittäin nopealukuinen, mutta en silti suosittelisi sitä lapsille. Se on kuitenkin enemmän aikuiskirjamainen.

Ruohometsän kansa

Alkuteos ilmestynyt 1972. Suomentanut Kersti Juva. Lukujen motot suomentanut Panu Pekkanen. Päällys: John Lawrence. 1. laitos: WSOY, 1975. Sidottu. 10. painos: WSOY-pokkari, 2010. Nidottu.

Carnegie-mitali 1972, Guardian-lastenkirjallisuuspalkinto 1973. Mythopoeic-palkintoehdokas 1975. Valittu American Library Association's 100 Best Books for Teens -listalle vuonna 2000.

Viikka ja Vatukka, Voikukka ja Mansikka, Pähkinä, Hopea ja muut kaniinit, Ruohometsän koko unohtumaton kansa kirjassa joka on valloittanut maailman. Ruohometsän kansa, Watership Down, on tarina kaikenikäisille, jännittävä, liikuttava, riemastuttava koko perheen lukuteos, jonka suosiosta kertovat myös monet suuret kansainväliset palkinnot.

Tarina alkaa suojaiselta niityltä Englannin maaseudulla. Siellä elää pieni kaniiniyhdyskunta kaikessa rauhassa. Mutta pikkuinen Viikka, jolla on näkijän lahja, aavistaa, että jotakin hirveää on tulossa. Hän varottaa toisia vaarasta, mutta vain muutamat uskovat häntä ja lähtevät pesäkoloistaan löytääkseen uuden, turvallisen kotikonnun.

Viikka on oikeassa: ihminen tulee ja räjäyttää kaniinien asuinkolot rakentaakseen paikalle uudenaikaisia asuintaloja.

Pelastuneiden pieni joukko — reipas Hopea, nokkela Paatsama, pieni ja pelokas Liutti, tyhmänpulskea Maitiainen, tarinoiden taitaja Voikukka, rohkea Vatukka, Viikka ja hänen veljensä, tarmoa uhkuva Pähkinä — suunnistaa nyt kohti Watershipin vuorta. Mutta elil (tarkoittaa vihollista kaniinien kielellä) väijyy joka puolella, milloin ketun tai näädän, milloin kärpän, kissan tai pöllön hahmossa.

Kaniinit joutuvat taistelemaan henkensä edestä Efraran julmaa kaniinikenraalia, Ratamoa ja hänen hurjia joukkojansa vastaan. Mutta heillä on myös suojelijansa, salaperäinen El-ahraihah eli Tuhannen vihollisen ruhtinas, suuri sankari ja värisyttävien tarujen aihe.

Kun Ruohometsän kansa ilmestyi Englannissa 1972, sitä luonnehdittiin aluksi nuortenkirjaksi, mutta sittemmin ovat myös sadattuhannet aikuiset eri puolilla maailmaa löytäneet sen ja ihastuneet siihen. Arvostelut ovat olleet ylistäviä kautta linjan: Adamsia on verrattu Tolkieniin ja Milneen, hänen esikoisteostaan Ruohometsän kansaa Grahamen klassiseen tarinaan Kaislikossa suhisee ja Carrollin Liisaan ihmemaassa.