Kirja-arvio: Hautausmaan poika

Kirjoittanut Jussi - 4.0

Vuonna 2002 suomennetun Unohdettujen jumalien jälkeen Gaimanin romaanit ovat olleet minulle jonkinlaisia pettymyksiä. Novellipuolella on kyllä tullut vastaan hyviä tarinoita. Edellinen hehkutettu nuortenkirja Coraline ei tehnyt suurta vaikutusta, joten en oikein tiennyt, mitä Hautausmaan pojalta pitäisi odottaa. Teos osoittautuikin erinomaiseksi ja palautti uskoni kirjailijan romaanituotantoon. Se kilpailee Gaiman-suosikkini asemasta Unohdettujen jumalien kanssa. Episodimainen tarina eteni sujuvasti alusta loppuun. Kirjailija onnistui luomaan jännittäviä ja mielikuvituksellisia kohtauksia – matka guulien kaupunkiin jäi hyvin mieleen. Henkilötkin olivat onnistuneita. Hautausmaan poika tuntui varttuneemmalle yleisölle suunnatulta kuin Coraline. Kirja voitti ansaitusti parhaan romaanin Hugo-palkinnon, suosittelen kovasti lukemista. Arvosanani on vahva nelonen.

Tietoa kirjasta :: Hautausmaan poika

Neil Gaiman, Dave McKean Julkaistu: heinäkuu 3, 2009
Avainsanat: carnegie-mitali, hugo-palkinto, kummitukset, locus-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Inka Parpola. Kuvittanut Dave McKean. Sidottu.

Hugo-palkinto 2009, Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2009, Newbery-mitali 2009, Carnegie-mitali 2010. World Fantasy -palkintoehdokas 2009, Mythopoeic-palkintoehdokas (nuortenkirjat) 2009, British Fantasy -palkintoehdokas 2009.

”Tämän lapsen kasvattamiseen tarvitaan enemmän kuin pari hyväsydämistä sielua. Siihen tarvitaan, Silas sanoi, ... (lisää)

Aistienvartija (Väki, #2)NokkosvallankumousHuijarin oppipoika (Taikuri ja taskuvaras, #2)...ja metsän valkeat varjot (Varjo, #2)Arthur-kuninkaan tarinoita
Uusin jäsen: Ninni Steier