Neverwhere – Maanalainen Lontoo - Neil Gaiman8

Kirja-arvio :: Neverwhere – Maanalainen Lontoo

Kirjoittanut Fantasyfan

Minä en olisi lukenut tätä kirjaa ellei sitä olisi minulle painokkaasti suositeltu. Kirjan kansi ja takakansi eivät sytyttäneet vielä innostusta, mutta kun tarinan malttoi kerran aloittaa niin se vei mukanaan. Kirjan tarina oli ideoiltaan positiivinen yllätys. Oli ihanaa nyrjäyttää ajatus Lontoosta nurinpäin ja hypätä sen maanalaiseen elämään.

Neverwhere – Maanalainen Lontoo

Alkuteos ilmestynyt 1996. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen piirros: Jukka Murtosaari.

1. painos: Otavan fantasiaromaani. Kansien sisäpuolella Lontoon maanalaisen kartta. Otava, 1998. Sidottu.
2. painos: Seven. Otava, 2000. Nidottu.

Julia Verlanger -palkinto (Ranska), paras fantasia- tai science fiction -kirja vuonna 1999. Mythopoeic-palkintoehdokas 1998.

HYVIN HAUSKA.
HYVIN JÄNNITTÄVÄ.
HYVIN OUTO.

Lontoon katujen alta löytyy maailma jonkalaista monet eivät pystyisi kuvittelemaan edes unissaan. Siellä on kaupunki täynnä hirviöitä ja pyhimyksiä, murhaajia ja enkeleitä, puhuvia rottia, ritareita haarniskoissaan ja kalpeita mustaan samettiin pukeutuneita tyttöjä. Tässä Lontoossa asuvat ne, jotka ovat pudonneet tavallisen maailman raoista pohjalle asti.

Richard Mayhew on menestyvä nuori mies, joka joutuu vastoin tahtoaan tutustumaan tähän toiseen Lontooseen. Nuoren tytön pelastaminen kadulta koituu Richardille kohtalokkaaksi: teko riuhtaisee hänet pois turavallisesta ja ennaltamäärätystä elämästä maailmaan, joka on samalla oudon tuttu ja äärimmäisen kummallinen.

Tyttö on nimeltään Door, ja hän pakenee verenhimoisia murhaajia. Hänen kanssaan Richard joutuu keskelle mieletöntä seikkailua Alapuolisen Lontoon hylättyihin metrotunneleihin ja katakombeihin, joita asuttavat toinen toistaan merkillisemmät henkilöt. Door haluaa jatkaa isänsä työtä ja avata oven Ylä- ja Alapuolisen Lontoon välille, mutta hänen mahtava vastustajansa on eri mieltä...

Fantasiaromaani NEVERWHERE on Sandman-sarjakuvistaan tunnetun Neil Gaimanin käsialaa. NEVERWHERE on esitetty BBC:n televisiosarjana, ja siitä on tekeillä myös kokoillan elokuva.