Painajaisakatemia

@ Dean Lorey
Painajaisakatemia (Painajaisakatemia #1) - Dean Lorey 6.76   52

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Kari Koski. Sidottu.

Hiveän hyvä sekoitus hirviöitä, seikkailua, nasevaa dialogia ja huumoria – uusi suosikkisarja alkaa

Charlie Benjamin on poika, joka ei ole koskaan elänyt tavallista elämää. Sopeutuminen arkeen ja koulumaailmaan on vaikeaa, sillä Charlien näkemät painajaisunet avaavat portin hirviöiden maailmaan Hornaan ja takaavat samalla hirviöiden pääsyn maan pinnalle.

Niiden, joilla on kyky, on päästävä Painajaisakatemian koulutettavaksi. Pelko ruokkii mielikuvitusta ja painajaisia, ja Charlien ystävineen on opittava hallitsemaan molemmat, jotta he voisivat onnistua mahdottomassa. Onnistuuko heidän pelastaa Charlien vanhemmat Hornan pahimpien hirviöiden kimpusta?

Dean Lorey (s. 1967) seikkaili lapsena Georgian metsissä, opiskeli New York University film schoolissa ja on tehnyt tv- ja elokuvakäsikirjoituksia. Hän asuu Kalifornian Calabasasissa vaimonsa ja poikiensa kanssa.

Kirja julkaistu kesäkuu 8, 2010 (Otava)
Alkuperäinen nimi Nightmare Academy
Tietoja muokattu kesäkuu 13, 2017

Painajaisakatemia

Painajaisakatemia (Painajaisakatemia #1) 6.76   52
Painajaisakatemia 2: Hirviöiden kosto (Painajaisakatemia #2) 7.32   34
Painajaisakatemia 3: Hornan hirviöt (Painajaisakatemia #3) 7.58   29

Bensku
kesäkuu 12, 2014

Ihan hyvä kirja, joskin olen samaa mieltä, että samankaltaisuuksia Harry Potterin kanssa esiintyy. Se ei kuitenkaan pilaa kirjaa, ja itseasiassa enemmän haittaa hyppivä ja liian nopeasti kulkeva juoni. Loppuratkaisu (jota en kerro) on kuitenkin niin hyvä, että neljä tähteä tulee. Lorey osaa kirjoittaakin kohtalaisen hyvin, ja juoni-idea on toimiva.

Rauros
toukokuu 9, 2014

Kirja oli ihan hyvä vaikkei ihan 4½ pisteen arvonen. Mutta...Kirja olisi voinut olla vähän paksumpi että juoni ei olisi niin sekava! Ja kauhua ei oikein löytynyt! Joo ja mun mielestä ylisuojelevat vanhemmat... mut joo ei!

joulukuu 31, 2013

Hyvä kirja. Sopiva sekoitus vähän kaikkea.

Matti Karjalainen
marraskuu 19, 2013

Kolmetoistavuotiaalla Charlie Benjaminilla on poikkeuksellinen kyky avata unissaan portteja erilaisten hirviöiden asuttamaan Hornaan. Kaiken tämän seurauksena Charlie löytää itsensä Painajaisakatemiasta, jossa hän opettelee muiden samanikäisten lasten kanssa erilaisia taistelu- ja manaustaitoja, joilla pimeyden asukkeja voi pitää kurissa. Ja jottei homma kävisi ihan liian helpoksi, löytyy vastusta niin koulun sisältä kuin syvältä Hornastakin, jossa suuri ja paha alkaa nostaa hitaasti päätään. Dean Loreyn "Painajaisakatemia" (Otava, 2010) on uuden, todennäköisesti samaa nimeä kantavan, fantasiaa ja kauhua yhdistelevän kirjasarjan avausosa. Lorey kirjoittaa kohtalaisen jännittävästi, toimintaa on runsaasti ja kirjassa käsittellään lasten ja nuorten pelkoja - vanhempien hyväksynnän tarvetta, yksinäisyyttä ja muuta sen sellaista - parhaimmillaan ihan oivallisesti, mutta loppujen lopuksi "Painajaisakatemia" ei tarjoa mitään uutta tai edes kovin ihmeellistä. Lukija voi löytää kirjasta kaikuja niin Harry Pottereista, Percy Jacksoneista kuin vähemmälle huomiolle jääneestä Korppikartanon salat -sarjastakin: erityisiä voimia hallitseva nuori/lapsi, uusi oppilaitos, uudet ystävät (joista toinen tyttö ja toinen poika) ja voimiaan keräävä pahuus... Niinpä niin. Erityisesti petraamista olisi henkilöhahmoissa, jotka eivät ole erityisen kiinnostavia.

Li
huhtikuu 24, 2012

Pidin ensimmäisestä kirjasta muuten, mutta juoni oli tässä todella sekava. Siinä oiottiin todellla paljon, ja hypittiin paikasta toiseen. Kirja olisi voinut olla paksumpi, jotta juoni ei olisi niin sekava.

Midori
kesäkuu 28, 2010

Lukiessani tätä kirjaa en voinut olla rinnastamatta sitä Harry Potteriin. Tässä tapauksessa pahat pimeyden velhot ovat tosin vaihtuneet hornan demoneihin. Dursleyden sijasta esiintyvätkin ylisuojelevat vanhemmat, Remus Lupinia vastaavalla henkilöllä onkin 8 jalkaa, Siriusta vastaava henkilö on innostunut villistä lännestä ja linnan sijasta opiskelu tapahtuu linnan sijasta puissa roikkuvissa laivoissa. Sen lisäksi tarina tuntuu käyvän jotenkin pikakelauksella. Kirjailija tuntuu myös yrittäneen keksiä mitä räikeimpiä hahmoja ja tunkeneen ne sitten tähän sekametelisoppaan. Kirjan lukee nopeasti, mutta sitä lukiessa ei olla puistamatta päätään juonen hämmentävälle samamkaltaisuudelle salamaotsaisen sankarin seikkailujen kanssa.

Dino Tauriainen
Dino Tauriainen