Ennen päivänlaskua ei voi - Johanna Sinisalo8

Kirja-arvio :: Ennen päivänlaskua ei voi

Kirjoittanut Varjolehti

"Ennen päivänlaskua ei voi" on Finlandiansa ansainnut kotimaisen postmodernismin paraatiteos. Se naamioi fiktiota faktaksi niin kutkuttavasti, että peikkojen olemassaoloon haluaa, ja alkaakin ainakin hetkittäin, uskoa. Myös milleniumin muotiteemaan eli homoseksuaalisuuteen on tartuttu raikkaalla tavalla. Sinisalon terävä kieli lisää mukaan oman tujauksensa ja lopun avoimuus jää kalvamaan mieltä iäksi.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Ennen päivänlaskua ei voi

1. painos 2000. Kansi: Jyrki Loukkaanhuhta. Sidottu, kansipaperi.
6. painos 2011. Nidottu.

Finlandia-palkinto 2000, Kuvastaja-palkinto 2001, Tampereen kaupungin luovan kirjallisen työn palkinto 2003, James Tiptree, Jr -palkinto 2004. Dublinin Impac-palkintoehdokas 2004.

Mitä tapahtuu kun kaupungin kasvatti ja kesytön luonto kohtaavat odottamattomalla tavalla?

Nuori valokuvaaja löytää arkiselta tamperelaiselta kerrostalopihalta jotakin, mitä hän ei ole ennen koskaan nähnyt ja mistä hän ei tahtomattaankaan enää voi eikä halua luopua. Nyt metsä ja myytti ruumiillistuneena asuu urbaanin tietokoneajan kasvatin luona. Valokuvaaja koettaa vangita, mutta jääkin itse vangiksi.

Ennen päivänlaskua ei voi on tarina todellisuudesta, joka on olemassa vain ohuen verhon takana, vain pienen muuttujan päässä. Johanna Sinisalon koskettava ja jännittävä esikoisromaani saa lukijan tarkkailemaan todellisuutta uusin silmin.