Myyttien lyhyt historia - Karen  Armstrong2

Kirja-arvio :: Myyttien lyhyt historia

Kirjoittanut Jackalbury

Armstrongin 'Myyttien lyhyt historia' on hämäävä teos, sitä luulee helposti faktapitoiseksi tietokirjaksi, mutta tosiasiassa kirja on Armstrongin kokoama rypäs tietoja muista teoksista ja suurin osa kirjasta lienee kirjailijan aivan omia haihatuksia. Kirjassa näkyy aivan ilmiselvästi, että Armstrong ei ole koskaan saanut tieteellistä koulutusta eikä ole tiedemies vaan pelkkä toimittaja ja juontaja, joka on lukenut läjäpäin muiden kirjoittamia kirjoja ja niistä napsittujen referointien väliin hän suoltaa omia uskonnolislähetyksellisiä mielipiteitään. Teos on subjektiivinen, joten sitä ei voi tieteellisenä teoksena edes pitää ja rivien välistä tihkuu Armstrong ajatusmaailma niin vahvasti esiin, että vesittää kaiken objektiivisuuden. Armstrong kummallisesti sotkee myytin ja uskonnon toisiinsa ja ilmentää ajatusta että hyvä uskonto, paha tiede ja vierittää tieteen ja rationalismin niskaan syyn lähes kaikesta mahdollisesta ihmiskuntaa kohdanneesta onnettomuudesta. Hän on kuitenkin itse aivan hipi hiljaa uskonnon nimissä tehdyistä hirmuteoista. Parhaiten Armstrong amatöörimäisyys tulee esiin hänen sotkiessaan valistuksen ja noitavainot syyttäen tieteellisen maailmankuvan syntyä noitavainoista, vaikka tosiasiassahan valistus ja noitavainot ovat aivan eri aikakausien ilmiöitä ja noitavainoihin, kansan ja kirkon epävarmuuden purkaukseen, vaikuttivat kyllä enemmänkin puhdasoppisuuden aika ja uskonsodat kuin vähälukuisen tiedemaailman havainnot ja teoriat. Eniten minua pöyristyttää se, että miten kukaan voi vakavissaan pitää tällaisen teennelmän suoltajaa vakavasti otettavana "asiantuntijana". Suoraan sanoen täysi pettymys ja erittäin huono kirja. En suosittele laisinkaan, joten jättäkää teos suosiolla hyllyyn ja etsikää jonkun oikean tieteentekijän aiheesta kirjoittaa materiaalia. Arvosana: 4.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Myyttien lyhyt historia

Alkuteos ilmestynyt. Suomentanut Marja Haapio. Kansi: Markko Taina. Sidottu, kansipaperi.

Mitä myytit ovat merkinneet ja merkitsevät ihmiselle

Ihmiset ovat luoneet myyttejä aina”, aloittaa Armstrong suppean mutta kiehtovan johdatuksensa myyttien maailmaan: mitä ne ovat, miten ne ovat kehittyneet ja miksi me yhä tarvitsemme niitä Hän kuljettaa meidät paleoliittiselta kaudelta ja metsästäjien myyteistä aina 500 viime vuoden suureen länsimaiseen muutokseen”, jonka aikana tiede on työntänyt myyttejä syrjään. Myyttien historia on ihmiskunnan historiaa; tarinamme ja uskomuksemme, uteliaisuutemme ja yrityksemme ymmärtää maailmaa liittää meidät esi-isiimme. Armstrongin oivaltava ja ajatuksia herättävä kirja on erinomainen ja tarpeellinen aloitus uudelleen kerrottujen myyttien sarjalle.