Hänen varjonsa tarina - Audrey Niffenegger8

Kirja-arvio :: Hänen varjonsa tarina

Kirjoittanut rudi92

Hyvä kirja, vaikkei ihan täydellinen ollutkaan. Annoin neljä tähteä siksi, että jotkut kohdat kirjassa olivat hiukan tylsiä (tosin aika harvat) Pidin tosi paljon lopusta, sai miettimisaihetta. Pidin myös kirjan surullisesta ja hiukan karusta tunnelmasta, ei liikaa iloisuutta.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Hänen varjonsa tarina

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuva: Chris Frazer Smith.

1. painos: Gummerus, 2009. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2011. Nidottu.

Kaksoskohtaloita ja haamuja menneestä

Amerikkalaiskaksoset Julia ja Valentina Poole ovat toistensa peilikuvia. Tytöt kuulevat ensimmäistä kertaa äitinsä kaksoissisaresta Elspethistä kun heille kerrotaan, että he ovat perineet tämän asunnon Lontoon Highgate Cemeteryn liepeiltä.

Erottamattomat kaksoset muuttavat Lontooseen vapaudesta riemuiten ja alkavat rakentaa tädin asunnosta omaa kotiaan. Pian Valentina rakastuu kuolleen tädin miesystävään ja ryhtyy etsimään omaa identiteettiään. Julia närkästyy heikomman sisarensa itsenäistymispyrkimyksistä mutta löytää itselleenkin projektin: naapurin pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän miehen pelastamisen.

Ennen pitkää Julia ja Valentina saavat huomata, että he eivät olekaan asunnossaan kaksin. Seinien vangiksi jäänyt tädin haamu seuraa heidän jokaista askeltaan.

Hänen varjonsa tarina
on 2000-luvun kummitustarina kahden kaksosparin elämästä täällä, tuonpuoleisessa ja niiden välillä. Romaani sukeltaa syvälle rakkauden moninaisiin muotoihin, pakkomielteisiin ja salaisuuksiin jotka olisi paras haudata.

”Huolellisesti kehitelty, monitahoinen ja vakuuttava [...]. Hänen varjonsa tarina on yhtä tunnelmallinen ja lumoava kuin kävely Highgate Cemeteryn halki.” – New York Times