Sokkeloportaikko - William Sleator2

Kirja-arvio :: Sokkeloportaikko

Kirjoittanut Xariel

Yleisesti ottaen minä pidän kirjoista, mutta tämä ei oikein iskenyt. Idea kyllä, mutta toteutus... Takakannen teksti antaa mielestäni liian hyvän kuvan kirjasta. Aihevalintana loistava, tästähän olisi saanut vaikka mitä. Tämä kirja oli kuitenkin mielstäni lähes floppi. Toteutus oli huono. Monta tylsää kohtaa, lukemisesta ei nauttinut. Loppu oli myös pettymys, mitä/miksi ihmeessä ne "pahikset" jätetään vain rauhaan. Sen verran vahvoja inhon tunteita tämä kirja kyllä heitä (pahiksia) kohtaan herätti, että jonkun muun kohtalon olisin heille suonut. No, kirjailijan valinta sekin. Tällä kertaa ei kuitenkaan onnistunut saamaan minua tyytyväiseksi lukukokemukseen. Silti; ohut scifikirja, sopii nuorille. Joku kai tykkää, joten... :) Miksi ei jos iskee?

Sokkeloportaikko

Alkuteos ilmestynyt 1974. Suomentanut Anja-Liisa Vartiainen. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.

”Peter näki ympärillään pelkkiä portaita. Korkeuksissa sijaitseva lepotaso, jolla hän seisoi, näytti olevan ainoa tasainen paikka. Ylä- ja alapuolella näkyi porrassyöksyjä niin laajalti kuin saattoi erottaa. Kaiteita ei ollut. Portaat nousivat ja laskivat, kääntyivät jyrkästi, haarautuivat, yhtyivät vaarallisiksi kierteiksi, ylittivät ja alittivat toisensa. Ne eivät olleet ulkotilassa, mutta Peter ei pystynyt erottamaan seiniä, kattoa tai lattiaa. Hän näki pelkkiä portaita.

Miksi hänet oli tuotu tänne?”

Kammottavasta, suljetusta sokkeloportaikosta löytyy neljä muutakin nuorta. Kestää kuitenkin kauan ennen kuin heille alkaa paljastua, miksi heidät on eristetty tähän epäinhimilliseen rakennukseen. Ja kun se selviää, alkaa armoton kamppailu, jossa hyvä ja paha käyvät taistelua ihmisen sisimmästä.