Kirja-arvio: Valoa kohti

Kirjoittanut sansa - 3.0

Tervetuloa ihmisten maailmaan! Drizzt Do'Urden, Uumenenalasta paennut drow, alkaa etsiä kotia maanpinnalta. Kuten arvata saattaa, mustien haltioiden maine on kiirinyt Drizztin ja hänen uskollisen pantteri-ystävänsä edellä ja estää heitä sopeutumasta uuteen ympäristöönsä. Pimeään ja lämpimään tottunut haltija joutuu jälleen sopeutumaan tyystin erilaiseen tapaan elää. Samalla hän kohtaa olentoja, joista ei osannut kuvitellakaan, mm. hevosen. Trilogian päätösosa on niin tulvillaan tapahtumia ja mielenkiintoisia henkilöitä, etten meinannut perässä pysyä. Pidin erityisesti punaisesta lohikäärmeestä kertovasta luvusta. Myös kirjan loppu on mitä lupaavin. Jäin silti kaipaamaan sitä läheisyyden tuntua, joka sarjan edellisissä osissa sai henkilöiden suhteet tuntumaan niin merkityksellisiltä.

Tietoa kirjasta :: Valoa kohti

R. A. Salvatore Julkaistu: 1996
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dungeons & dragons, forgotten realms

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Jeff Easley. 2. painos 2001. Nidottu.

Uumenenalan armottomien syvyyksien yläpuolella Drizzt Do'Urden kamppailee selviytyäkseen hengissä Torilin pinnan ankarissa olosuhteissa. Nuori drow vaeltaa läpi maailman, joka on kokonaan erilainen kuin hänen omansa. Samalla hänen on paettava menneisyytensä varjoja. Hän alkaa ymmärtää uutta kotimaataan ja sen asukkaita, mutta harva maanpinnan asukas haluaa ymmärtää häntä.

"Valoa kohti on TSR:n julkaisemista kirjoista paras pitkään aikaan." – Games Master International

Kuninkaan nousu (Kumppanusten kirja, #2)Vartija (Maailmanjako, #5)Kharonin kynsi (Ikikesä, #3)Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)Drizztin legenda -antologia: Kootut kertomukset
Uusin jäsen: Ville Suur-Askola