Jälkeen vedenpaisumuksen

@ P. C. Jersild
Jälkeen vedenpaisumuksen - P. C. Jersild 7.58   28

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Pirkko Talvio-Jaatinen. Sidottu, kansipaperi.

Karrelle palanut saari Itämeressä 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Koksiaavikoita ja digitaaliromua. Ihmiskunnan rippeet kivikauteen heitettyinä, vailla tulevaisuutta. Elinkelpoisia lapsia ei synny, sivistyksen on korvannut taikausko, yhteiskuntajärjestyksen kaikkien sota kaikkia vastaan.

Edvin on syntynyt pommisuojassa ja kasvanut väkivaltaisen miesjoukon orjana. Helvetillisissä oloissakin hän säilyttää elämäntahtonsa. Hän oppii parantajan taitoja Petsamolta, filosofilta ja entiseltä baseballtähdeltä, joka on myös linkki menneisyyteen. Hän rakastuu – mutta mitkä ovat rakkauden mahdollisuudet maailmassa joka soveltuu korkeintaan torakoille ja rotille?

”Jälkeen vedenpaisumuksen pitäisi määrätä pakolliseksi lukemiseksi kaikille kenraaleille ja muille ammattiupseereille, puolustusministereille ja muille poliitikoille, kaikille mielipiteenmuodostajille. Koska sillä on meille jotakin todella tärkeää opetettavana: ei ole olemassa mitään jälkeen – jälkeen ydinsodan.” – Sven Willner

Kirja julkaistu 1983 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'Efter floden'
Viideskymmenes vapahtaja 7.00   5
Sielun silmin 4.00   1

Alaric
huhtikuu 22, 2013

"Jälkeen vedenpaisumuksen" osoittautui pienen alkukankeuden jälkeen erittäin hyväksi kirjaksi. Alkuasetelma on mielenkiintoinen ja ydinsodan jälkeinen Itämeri on tapahtumapaikkana varsin erilainen useimpiin saman aihepiirin kirjoihin verrattuna. Päähenkilö Edvinin taustoista paljastuu sopivan kokoisissa paloissa lisätietoa, toisinaan pelkkinä sivuhuomautuksina tarinan edetessä. Myös useimmat muut kirjan hahmot ovat aidon ja elävän oloisia, jonka vuoksi ainakin itselläni heräsi halu tietää heistä lisää. Teos on inhorealistinen ja kaunistelematon kuvaus suuren tuhon jälkeisten ihmisten elämästä saarten erämaissa ja merellä eikä karuimpiakaan yksityiskohtia jätetä huomioimatta, mikä tekee kirjasta persoonallisen ja mieleenpainuvan. Ydinsodan vaikutuksista ympäristöön kerrotaan runsaasti, mutta tuhoon johtaneista syistä ei lopulta paljasteta kovinkaan paljon. Suomennoksen teksti on sujuvaa sekä miellyttävää luettavaa ja kirjan pituus on juuri sopiva. Lähes viiden tähden kirja, suosittelen lämpimästi.

Eija
helmikuu 6, 2011

Eletään ydinsodan jälkeisiä aikoja. Maailma on todella karu ja elämä ilotonta ja vaikeaa. Ihmisiltä puuttuu moraali ja he ajattelevat vain omia etujaan ja tarpeitaan. Kirjassa on muutamia iljettäviä kohtia ja elämisen kurjuus ja lohduttomuus oikein paistaa olemassa olollaan. Tarina kaikessa karmeudessaan ei jättänyt kylmäksi, vaan se teki ainakin minuun vaikutuksen. Silti en oikein tiedä pidinkö kirjasta vai en. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan.

Hiistu
Hiistu