Kirja-arvio: Veden alla

Kirjoittanut Nafisan - 3.0

Kirjan alottaessani toiveeni olivat korkealla: kerrankin (näennäisesti) "kielletty rakkaus" uudessa paketissa. Ensimmäiset sivut luettuani olin harmissani, tämähän on täyttä teinihömppää! Kirjoitustyyli on samanlainen kuin R.L.Stinellä tai Rob Kiddillä ja kutsuu 10-13 vuotiaita, mutta hahmot ovat jo 15-kesäisiä (tämän huomaa toisinaan myös rivien välistä lukiessaan). Tämä tapa kirjoittaa saattaa karsia vanhempia lukijoita pois, vaikka kertomus herättää ajatuksia ja luo muuttuneen maailman meidän jälkeemme. Maailman, joka on tuhoutunut meidän tekojemme takia. Ideahan on aika pitkälti sama kuin mm. Waterworld-leffassa: jäätiköt ovat sulaneet ja ihmisten elialueet pienentyneet. Kirjassa pieni joukko uudisraivaajia on muuttanut asumaan veden alle, viljelemään maata. Vedenalisilla ja maanpäällisillä ihmisillä on yhteiskunnassa hyvin eriarvoinen asema, jonka musta-valkoinen asettelu sympatisoi rohkeita toisinajattelijoita, niitä, jotka uskalsivat ottaa riskin elämässään toisten hyväksi. Päähenkilö Ty tutustuu pinnan yläpuolelta tulleeseen tyttöön Gemmaan, joka etsii kadonnutta veljeään. Vasta loppupuolella kirjaa päästään tosissaan latteiden henkilöiden ja juonen kehittämisen kanssa alun kankeudesta ja onpa sinnekin päri käännettä luotu. Jos vain tyyli saataisiin kohdalleen, voisi kirja potentiaalisesti menestyäkin, nyt se valitettavasti eksyy nuoriso-osaston geneeriseen massatyyliin. Mukaan on heitetty myös rikollinen Krottiliiga, joka on muutakin kuin mitä pinnalle näyttää. Plussaa teos saa ainoastaan hyvin luodusta vedenalaisesta maailmasta ja sen kuvaamisesta. Niin vedenelävät kuin ihmisten asumusmuodot on kekseliäästi ja uskottavasti kirjoitettu. Hauskasti (jos ekokatastrofista voi sitä sanaa käyttää) kirjan lukemiseen kuluu vain pari iltaa, ei todellakaan mikään järkäle, kevyt välipala. Tästä voisi joku tusina elokuvaohjaaja napata idean seuraavaan The day after tomorrow-epookkiin.

Tietoa kirjasta :: Veden alla

Kat Falls Julkaistu: maaliskuu 23, 2011
Tyylit: scifi, nuoret, seikkailu
Avainsanat: ekokatastrofit

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Arja Gothóni. Ulkoasu: Terhi Haikonen. Sidottu.

Sukella suureen seikkailuun valtamerten syvyyksiin.

Valtameret ovat peittäneet alleen suuren osan mantereista, ja 16-vuotias Ty-poika on elänyt koko ikänsä meren pohjassa. Maan päälle jääneet karsastavat outoa siirtokuntaa. Huhutaan, että sen jäsenillä on ihmeellisiä kykyjä. Voiko ihmisille pinnan alla kehittyä kalojen ominaisuuksia? Uudisraivaajien elämää ... (lisää)

Lentävien lautasten arvoitus (Seikkailukirjasto, #35)Kolmastoista vieras (David & Larissa, #2)Kuulahden mohikaanit (Poikien seikkailukirjasto, #6)Tuhon aikakirja (Kävelevät koneet, #3)Seikkaileva robotti
Uusin jäsen: ArunaK