Kirja-arvio: Musta mies

Kirjoittanut Jussi - 5.0

Musta mies voitti Arthur C. Clarke -palkinnon ja monet väittävät sitä parhaaksi vuonna 2007 julkaistuksi scifiromaaniksi. Odotukseni olivat siis korkealla, mutta teos ylitti ne. Kyseessä on yksi upeimmista koskaan lukemistani tieteiskirjoista. Jo Morganin esikoistyö Muuntohiili oli hieno saavutus, mutta pidin Mustasta miehestä enemmän. Kirja sijoittuu nykyhetkestä noin sata vuotta ajassa eteenpäin. Se on vähemmän science fictionia kuin Muuntohiili ja muistuttaa tyyliltään teknotrilleriä. Tulevaisuudessa Yhdysvallat on hajonnut kolmeksi valtioksi – keskiosan muodostaa vanhoillisten uskovaisten hallitsema "Jeesusmaa", jossa esimerkiksi abortit on kielletty. Ihmisten kromosomirakennetta on opittu muokkaamaan, mikä on tarinan kantava teema. Päähenkilö Carl Marsalis on geenimuunneltu supersoturi, joka saattaa tuoda mieleen Takeshi Kovacsin. Musta mies eroaa kuitenkin Muuntohiilestä. Kerrontatyyli on nyt kolmas persoona, ja kirjailija käyttää useita näkökulmia. Ultraväkivaltaista toimintaa on yhä mukana, mutta hillitymmin. Yksityiskohtainen seksikohtaus löytyy vasta kirjan puolivälistä. Morgan kirjoittaa tällä kertaa selvästi syvällisemmin ja rauhallisemmin, taitavasti kuvattu väkivalta ei ole enää se pääasia, vaikka sitä esiintyy säännöllisin väliajoin. Paksussa romaanissa käsiteltävät aiheet ovat todella kiinnostavia, kirjailijan proosa ja henkilöhahmot hyviä sekä tarina kiinnostava. Morgan onnistuu luomaan myös liikuttavia kohtauksia, ainakin minulla silmät kostuivat. Tulevaisuuden maailmakin tuntuu uskottavalta. En ihmettele sitä, että jotkut sanoivat kirjailijan fantasiadebyytin The Steel Remains tuntuvan vaisulta Mustan miehen jälkeen. Kiroilua Morgan ei ole hillinnyt yhtään... Kielteisenä asiana voisi mainita juonen vähän hitaan käynnistymisen, sadan ensimmäisen sivun jälkeen en ollut täysin vakuuttunut Mustan miehen hienoudesta.

Tietoa kirjasta :: Musta mies

Richard Morgan Julkaistu: toukokuu 18, 2011
Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: arthur c. clarke -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Einari Aaltonen. Nidottu.

Arthur C. Clarke -palkinto 2008. BSFA-palkintoehdokas 2008, Locus-palkintoehdokas 2008.

2100-luvun maailma näyttää pelottavan tutulta: Kiinasta on tullut johtava taloudellinen supervalta ja Yhdysvallat on jaettu fundamentalistisiin Raamattu-vyöhykkeisiin. Marsiin on muodostunut aktiivinen siirtokunta, jonka geneettisesti manipuloidut alfa-sotilaat aiheuttavat huolta rauhan ajan Maassa. Kun eräs ... (lisää)

EntropiaTalviSuuri fuugaHerran tarhurit (MaddAddam-trilogia, #2)Labyrintti (Maze Runner, #1)
Emelie, Kuurankukka
Uusin jäsen: Inex