Yksi viime vuosien suosikkikirjoistani. Tämä oli ensimmäinen vaihtoehtohistoria, jonka olen lukenut ja yksi niitä ainoita, joita olen myöhemminkään lukenut. Ensimmäinen lukukerta oli hämmentäväkin, kun kirjailija syrjäytyi päätarinasta alaviitteissään johonkin aivan toiseen tarinaan, niin että menin välillä aika sekaisin ja jossain vaiheessa luovuin alaviitteiden lukemisesta. Niihin voi palata myöhemminkin, koska ne ovat monesti ikään kuin itsenäisiä pienoistarinoita. Mutta kyllä tässä kirjassa juonikin on ja omaperäinen juoni onkin. Toisella lukukerralla ei tuntunut ollenkaan yhtä eksyttävältä. Toisaalta ymmärrän niitäkin, joilta tämä kirja jää kesken. Seikkailullisuus esimerkiksi sanan perinteisessä mielessä puuttuu ja alaviitteineen teos pyrkii jäljittelemään enemmän tieteellistä tutkimusta sen sijaan, että tyytyisi perinteiseen romaanin muotoon. Mutta tuohon muotoon alaviitteiden käyttöineen sisältyy sellaista (itse)ironiaa, että analyyttinen ja älyllisisistä leikeistä pitävä mieleni sai ravintoa yllin kyllin. Jännitystä juoni myös sisältää, vaikkei sitäkään kliseisimmissä muodoissaan.

Tietoa kirjasta :: Jonathan Strange & herra Norrell

Susanna Clarke Julkaistu: syyskuu 1, 2005
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, vaihtoehtohistoria
Avainsanat: 1800-luku, hugo-palkinto, keijut, locus-palkinto, mythopoeic-palkinto , tv-sarja, world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Helene Bützow. Kuvitus ja päällyksen suojapiirrokset: Portia Rosenberg. 2. painos 2005. Sidottu, kansipaperi. Musta ja valkea suojapäällinen.

British Book Industryn vuoden tulokas 2005, Hugo-palkinto 2005, World Fantasy -palkinto 2005, Mythopoeic-palkinto 2005, Locus-palkinto 2005 (paras esikoisromaani). Booker-palkintoehdokas 2004, Whitbread-palkintoehdokas 2004, IHG-palkintoehdokas 2004 (esikoisromaanit), Nebula-palkintoehdokas 2005, ... (lisää)

Lohikäärmeen retkikunta (Lumotun metsän kronikat, #3)Hurjien tarinoiden talo (Hurjien tarinoiden talo, #1)Viikinkipoika Kaspar II: Sininen viikinki ja kuninkaan sotaratsu (Viikinkipoika Kaspar, #2)Ingo – Vuorovetten vartija (Ingo, #2)Ensiaskeleet (Tähdentekijä, #1)
Uusin jäsen: Emilia Suzi