Linnunrata: Viisiosainen trilogia - Douglas Adams8

Kirja-arvio :: Linnunrata: Viisiosainen trilogia

Kirjoittanut Fantasia

Vaikka pidänkin tuosta "viisiosainen trilogia" määritelmästä, nämä tarinat eivät toimi parhaiten kerralla luettuna pakettina. Tulee ähky. Huumorin tarvitsema ilmavuus kärsii. Juonen koin nokkelaan kirjoitustapaan nähden toisarvoiseksi. Tämän kirjan kannesta en myöskään pidä. Parhaimmilaan kyse on kuitenkin useita kertoja ääneen naurattavasta ja rento-otteisesta kerronnasta. Luulen palaavani Linnunradan pariin, mutta ehdottomasti osina ja todennäköisesti myös alkukielellä.

Linnunrata: Viisiosainen trilogia

Alkukielinen kokoelmateos ilmestynyt 1997. Suomentaneet Pekka Markkula ja Jukka Saarikivi. Päällys: Heikki Kalliomaa. 10. ja 11. painos 2005. Sidottu.

Viisiosainen scifi-parodia viimein yksissä kansissa

Douglas Adams ei tiennyt mitä teki, kun hän 27-vuotiaana julkaisi hulppean esikoisromaaninsa Linnunradan käsikirja liftareille. Hurjaa verbaaliakrobatiaa pursuavasta kirjasta tuli yhdessä rysäyksestä valtava bestseller, joka poiki kuunnelman, televisiosarjan, kaksi lp-levyä ja neljä jatko-osaa.

Nyt Adamsin kirjasarja, maailman ainoa viisiosainen trilogia, on viimein julkaistu yhteisniteenä. Kirjoissa Arthur Dent, Ford Prefect ja kumppanit koluavat maailmankaikkeuden kaukaisinta kolkkaa myöten ja saavat siinä sivussa selville elämän tarkoituksen ja Jumalan viimeisen viestin luomakunnalleen.

Linnunrata sisältää teokset Linnunradan käsikirja liftareille, Maailmanlopun ravintola, Elämä, maailmankaikkeus – ja kaikki, Terve, ja kiitos kaloista sekä Enimmäkseen harmiton. Ne luettuasi suhtaudut tieteiskirjallisuuteen varmasti uudella tavalla: suu virneessä.