Kvanttivaras (Kvanttivaras-trilogia #1) - Hannu Rajaniemi8

Kirja-arvio :: Kvanttivaras

Kirjoittanut S.T.A.R.

Hienoa, Hannu! Toivoa sopii, että Kvanttivaras yllättävänkin luettuna kirjana vetäisi ennakkoluuloisia suomalaisia myös muun laadukkaan scifikirjallisuuden äärelle. Nythän on varmaan niin, että juuri tekijän suomalaisuus on saanut monet tarttumaan kirjaan. Itse sain teoksen luettua tänään loppuun. Pidin paljon, ja yhtäläisyydet esim. Alastair Reynoldsin suvereeniin tyyliin olivat ilmeisiä, vailla plagioinnin häivää kuitenkin. Reynoldsin teknojargoniin tottuneena tieteellinen sanastokaan ei päässyt paljoa hämäämään. Välillä tuli kieltämättä sellainen tunne, että riisuttuna kaikista scifistisistä keksinnöistä ja sanastosta Kvanttivaras olisi loppujen lopuksi jopa melko perinteinen seikkailukertomus. Yllättäviä käänteitä ja paljastuksia - Reynoldsin tavoin - piisasi jopa niin paljon, että kun lukemisen hajautti kahden viikon ajalle, niin välillä meinasi tipahtaa kärryiltä. Kokonaisuus oli joka tapauksessa varsin nautittava ja tarpeeksi ymmärrettävä. Jään odottamaan jatkoa innolla!

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Kvanttivaras

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Antti Autio. Kannen suunnittelu: Jenni Noponen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkinto 2012. Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2011.

Häikäisevä, monitahoinen tieteisooppera

Jean le Flambeur on mestarivaras, huijari, josta tiedetään vähän mutta jonka teoista on kuultu kaikkialla. Hän teki kuitenkin yhden virheen ja maksaa siitä nyt virtuaalisessa dilemmavankilassa, jossa vangit pelaavat loputtomia kuolettavia pelejä tuhansia itsensä kopioita vastaan. Kunnes Mieli-niminen nainen tarjoaa hänelle mahdollisuuden vapauteen. Hänen on vain vietävä loppuun yksi keikka, jossa hän ei aikanaan aivan onnistunut…

Kvanttivaras on säkenöivä romaani tulevaisuuden aurinkokunnasta, jossa Marsin kaupungit liikkuvat, muistot ovat jaettavissa ja aika on kirjaimellisesti rahaa. Se on kansainvälinen menestysteos ja tieteiskirjallisuuden tuleva klassikko.

Hannu Rajaniemi solmi kolme kirjaa kattavan kustannussopimuksen arvostetun englantilaisen Gollancz-kustantamon kanssa vain yhden kirjoittamansa luvun perusteella. Kolmen kirjan sopimus on solmittu myös Yhdysvaltoihin ja Saksaan.

"Vaikuttava esikoisromaani." – The Guardian

"Hannu Rajaniemen esikoisteos on lumoavaa, mieltä pyörittävää ja nopeatempoista kirjallisuutta." – Helsingin Sanomat

"Yksinkertaisesti loistava kirja." – Kauppalehti

"Hannu Rajaniemi on kirjoittanut ällistyttävän luistavan ja toimivan tarinan, jonka jatkoa nyt odotetaan innolla." – Portti

"Kvanttivaras on vetävä ja ihmeen tuntua pursuava teos, jota ei tahdo päästää käsistään." – Tähtivaeltaja

"Suomalaiskirjailijan kansainvälinen läpimurtoteos. Räiskyvällä mielikuvituksella maalattu huikea tieteisooppera kertoo karismaattisesta mestarivarkaasta." – Tähtivaeltaja-palkintoraati