Kirja-arvio: Noitanainen

Kirjoittanut loraliz

Erikoinen kirja.. Se jaksoi kiinnostaa jollakin tavalla, mutta välillä tunti siltä pitäisikö lopettaa kesken. Loppua kohden kirja kumminkin muuttui mielenkiintoisemmaksi. Ja olen ihan tyytyväinen kun kahlasin sen kumminkin loppuun asti. Kirjan juoni oli kivan erilainen kuin muissa viime aikoina ilmestyneissä fantasia kirjallisuudessa, mutta kumminkin hieman liian kliseinen. Noidat, vampyyrit, muodonmuuttajat, lohikäärmeet, keijut, jättiläiset, velhot, haltiat ja aivan tavalliset ihmiset oli kaikki sovellettu samaan tarinaan. Ja tietysti kirjassa oli mukana rakkautta tai ehkä ennemmin himoa. ;) Seuraavaa osaa odotellen..

Noitanainen

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Elisa Valtonen. Nidottu.

\"Olemme D’Artigon siskokset: puoliksi ihmisiä, puoliksi yliluonnollisia olentoja. Olemme neuvokkaita ja seksikkäitä Toisen Todellisuuden Tiedustelupalvelun agentteja. Erikoinen verenperintömme saa kuitenkin yliluonnolliset kykymme lamaantumaan aina väärään aikaan. Kun siskoni Delilah on stressaantunut, hän muuttuu juovikkaaksi kissaksi. Siskoni Menolly puolestaan on vampyyri, joka yrittää edelleen päästä jyvälle siitä, miten olla elävä kuollut. Entä minä? Minä olen Camille – kauhean hyvä noita… Taikavoimani ovat valitettavasti yhtä arvaamattomia kuin sää, minkä viholliseni joutuvat pian kokemaan kantapään kautta.

Wayfarer Inn -pubi on ihmisten ja yliluonnollisten olentojen paikallinen kohtaamispaikka sekä portaali toiseen todellisuuteen. Siellä on tapahtunut murha – kollegamme, agentti Jocko on surmattu. Jokainen vihje osoittaa sieluja pyydystävään, maanalaisen maailman häikäilemättömään demonijohtaja Varjosiipeen. Demonin tavoite on tuhota ihmiskunta ja muuttaa maapallo ja toinen todellisuus hänen omiksi, yksityisiksi leikkikentikseen. Meidän tehtävämme on estää Varjosiipeä ja tämän käskyläisiä hiipimästä maan päälle. Nuo paholaiset ajattelevat kaiken onnistuvan hetkessä, ja jos esteenä ovat ainoastaan tunaroivat siskoni ja minä, kuinka he voisivat epäonnistua? Mutta meillä on heille salaisuus: oli taikuutemme kuinka arvaamatonta tahansa, me D’Artigon tytöt olemme todellisia tulisieluja ja taistelemme viimeiseen asti…\"

”Mahtava, nokkela kirja. En malttanut laskea sitä käsistäni.” – Candace Havens, Charmed & Dangerous -kirjan tekijä

”Kuin kevyempi versio Laurell K. Hamiltonin teoksista… kiehtova uusi kirjasarja tulvillaan hauskuutta ja taikuutta.” – Mary Jo Putney, New York Timesin listaama menestyskirjailija, The Marriage Spell -menestysteoksen kirjoittaja

”…uuden, mukaansatempaavan sarjan ensimmäinen osa… muistuttaa kujeillen fantasian merkityksestä arkielämässä… Galenornin luoma pahisten kirjo on herkullisen mielikuvituksellinen.” – Publisher’s Weekly

”Yasmine Galenorn on kirjoittanut fantastisen, jännittävän ja sähköisen, urbaanin fantasiakertomuksen, jota voi verrata alan merkittävien nimien, kuten Laurell K. Hamiltonin, Mercedes Lackeyn ja Kim Harrisonin, teoksiin”. – Alternative Worlds.com