Narrin matka (Lordi Kultainen #1) - Robin Hobb10

Kirja-arvio :: Narrin matka

Kirjoittanut Jackalbury

Narrin matka ei ole Hobbin kirjoista se vahvin. Prinssin etsiminen ja jahtaaminen muistuttaa aika paljon fantasiamaailmaan sijoitettua Sherlock Holmes-tarinaa. Tarinassa on jännitystä ja juoni pysyy kiinnostava loppuun asti, mutta silti kirja ei yllä muiden Hobbin teosten tasolle. Ainoa traaginen hetki koittaa lopussa, tosin se on sitäkin koskettavampi. Fitz temmataan taas seikkailuihin ja uutta näkökulmaa tuovat hänen vaikeutensa ottopoikansa kanssa. Mutta kirja kannattaa lukea jotta pääsee kärryille trilogian jatko-osista jotka taas ovat Hobbin mestarillista tasoa. Tavallaan Narrin matka on pohjustusta Narrin palvelijalle joka puolestaan pohjustaa Narrin kohtaloa joka on ehdottomasti parhaimpia lukemiani kirjoja. Suosittelen kaikille Hobbinsa aloittaneille. Arvosana: 10.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Narrin matka

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Sauli Santikko.

1. laitos: Otava, 2003. Kannen kuva: John Howe. Otavan fantasiaromaani. Sidottu.
2. laitos: Otava, 2019. Seven. Kannen kuva: Jackie Morris. Nidottu.

FitzUljas Näkijä, alias Tom Mäyräviiru, on elänyt viisitoista vuotta erakkona, seuranaan vain kasvattipoikansa Onni ja sutensa Yönsilmä. Hiljainen elämä häiriintyy, kun ystävät menneisyydestä ilmestyvät yllättäen hänen syrjäiseen majaansa ja vetävät hänet mukaan etsimään Peuralinnan kadonnutta prinssiä.

Tehtävä osoittautuu monin verroin raskaammaksi ja mutkikkaammaksi kuin kukaan olisi osannut odottaa. FitzUljas on kuitenkin ainoa, joka voi pelastaa herttuakunnan poliittiselta sekasorrolta, apunaan hallitsemansa kaksi taikuuden lajia: arvostettu, kuninkaallinen Taito ja halveksittu, eläimellinen Vaisto.

Narrin matka aloittaa Robin Hobbin uuden Lordi Kultainen -sarjan, joka jatkaa upean, valtavan suositun Näkijän taru -trilogian tarinaa.