Kirja-arvio: Riimut

Kirjoittanut Cavus - 5.0

Nyt on kyllä itsekin pakko rustailla tänne arvostelua, sillä tämä kirja on ehdottomasti sen arvoinen. Riimut on Joanne Harrisin kirjoittama skandinaavisiin jumaltaruihin pohjautuva kirja. Ragnarökistä, elikkä maailmanlopusta, on tullut kuluneeksi jo viisisataa vuotta, ja maailma on rakentanut itsensä uudelleen. Uudessa maailmassa paheksutaan kaikkea magiaan tai yliluonnolliseen liittyvää, mutta Maddy Smith, ja hänen ystävänsä Yksisilmä tietävät, että Maddyn käsivarressa oleva riimumerkki on todiste vanhan taian elinvoimasta. Uutta maailmaa hallitseva järjestys alkaa rappeutumaan, ja kaaos koittaa päästä valtaan. Yksisilmä lähettää Maddyn alempiin maailmoihin etsimään Kuiskaajaa, entisaikojen esinettä, jolla on hyvin paljon voimaa. Tästä alkaa seikkailu, johon liittyy myös Maddyn tapaamia uusia tuttavuuksia, sekä henkilöitä niin kaaoksen kuin järjestyksen puolelta. Heti kirjan alussa tiesin, että tästä teoksesta minä pidän, ja että siinä riittäisi mielenkiintoista luettavaa. Kuten jo mainitsin, kirja pohjautuu skandinaavisiin jumaltaruihin, ja näyttää ne oikeassa valossa. Tämä ei ole samanlainen teos, kuin esimerkiksi Rick Riordanin Kanen aikakirjat, jossa on myös aiheena entisaikojen uskomukset, sillä tässä tarinaa kerrotaan eritavalla, vielä mielenkiintoisemmalla tavalla. Teoksesta tulikin melkein heti lempikirjani, sillä sen juonenkäännökset, sekä seikkailut laittoivat minut vain ahmimaan kirjan tekstiä lisää, eikä sitä oikein osannut lopettaa. Kirjan tapahtumat sijoittuvat varhaiseen aikaan, jossa teknologia ei vielä ollut kehittynyt. Ajanjaksosta en ole aivan varma, mutta voisin sanoa, että ehkä lähimpänä se on keskiaikaa. Henkilöistä minulla on paljonkin sanottavaa, sillä niitä tässä kirjassa oli hyvin monipuolinen kaarti. Tässä, kuten useissa muissakin teoksissa, oli henkilöitä, joihin samastui hyvin helposti. Luonnollisesti kirjassa oli myös henkilöitä, joista en pitänyt, muttei yhtään henkilöä, jota olisin vihannut. Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että henkilöt ovat hyvin erilaisia ja toisistaan poikkeavia, kuin värikäs tilkkutäkki. Mutta yhtä kaikki he kuuluvat tarinaan, eikä ketään sopisi jättää pois. Kirjassa kerrotaan, mitä eri riimut ovat, ja mihin niitä käytetään. Se helpottaa lukijan lukemista, sillä muuten saattaisi mennä sekavaksi, jos ei tiedä, mitä ne tarkoittavat. Kirjassa on myös piirros maailmanpuusta, ja sitä ympäröivistä yhdeksästä maailmasta, joka selkeyttää lukijan mielikuvaa, ja jonka avulla voi sitten kuvitella kirjan tapahtumat paremmin. Lukeminen sujui helposti, ja kirjan parissa saattoi helposti vierähtää tunti jos toinenkin. Juonenkäänteistä pysyi suht hyvin perillä, vaikkakin ne saattoivat hieman oikutella, mutta kun jatkoi eteenpäin, kaikki kävi taas selväksi. Virheitä en löytänyt, enkä niitä edes koittanut etsiäkkään, sillä kirja vain yksinkertaisesti vei mukanaan. Pidän kirjan erilaisuudesta, sillä se erottuu edukseen muista samankaltaisista kirjoista. Tai oikeastaan, en ole edes huomannut toista tämänkaltaista kirjaa, mutta silti tämän kirjan sisältö on mielestäni juuri sellaista, mitä kirjan pitää olla. Juonenkäänteet, hahmot, juoni yleensäkin, paikat, tapahtumat.. Ne kuvastavat uskomuksia, mutta antavat lukijalle mahdollisuuden päästä mukaan ainutlaatuiseen seikkailuun. Voisin suositella tätä kaikille, mutta jos pitäisi tietty ryhmä löytää, niin sitten varmaan fantasiasta, kansantaruista, sekä seikkailuista kiinnostuneet nuoret voisivat tästä pitää. Uskon kyllä, että ehkä hieman vanhempikin ihminen saattaisi tykätä, sillä tällä ei ole niin tarkkaa ikäluokitusta, kuin joillain toisilla kirjoilla. Riimut oli kyllä sellainen lukukokemus, joka antaa voimaa etsiä lisää kirjoja luettavaksi, ja ylipäätänsä jatkaa lukemista. Tällaiset lukukokemukset saattavat olla harvinaisia, mutta toivon, että jokaiselle ihmiselle sattuisi edes yksi tällainen kokemus kohdalle, josta tulisi hänelle tärkeä, niinkuin Riimuista tuli minulle.

Tietoa kirjasta :: Riimut

Joanne Harris Julkaistu: syyskuu 23, 2008
Avainsanat: skandinaavinen mytologia

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Inka Parpola. Sidottu, kansipaperi.

Viisisataa vuotta on kulunut Ragnarökistä, maailmanlopusta, ja maailma on rakentanut itsensä uudelleen.

Uudessa maailmassa Järjestys pitää valtaa. Kaaoksen, taian, tarinoiden ja vanhojen jumalten kerrotaan kadonneen maailmasta vuosisatoja sitten.

Mutta Maddy ja hänen ystävänsä Yksisilmä tietävät, että pieni pala lumousta on säilynyt – ruosteenvärinen riimumerkki ... (lisää)

Mimirin lähde (Matka Asgårdiin, #2)VuoriOdininlapsi (Korpinkehät, #1)Thorin vasara (Magnus Chase, #2)Kuolleiden laiva (Magnus Chase, #3)
LordStenhammar, haplotus
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson