Kadonnut maailma - Arthur Conan Doyle8

Kirja-arvio :: Kadonnut maailma

Kirjoittanut Matti Karjalainen

Nuori englantilainen lehtimies toteaa, että tie naisen sydämeen kulkee urotekojen kautta, ja niinpä hän pestautuu persoonallisen professori Challengerin retkikuntaan, jonka tarkoituksena on lähteä etsimään todisteita kadonneen maailman olemassaolosta. Seikkailun aikana retkue vaeltaa halki villin viidakon ja joutuu täpäriin tilanteisiin niin verenhimoisten dinosaurusten kuin vihamielisten apinamiestenkin kanssa. Arthur Conan Doylen "Kadonnut maailma" (Pellervo-seura, 1948) lienee useimmille suomalaisille lukijoille tutumpi BBC:n tuottamana minisarjana kuin kirjana, mikä selittynee sillä, ettei teoksesta olla otettu kuin kaksi painosta, vuosina 1916 ja 1948, ja kaiken lisäksi lukemani tuoreempi painos on lyhentäen suomennettu. Se on harmillista, sillä kyllä "Kadonnut maailma" kestäisi lukemista tänäkin päivänä siinä missä vaikkapa aikalaisensa Edgar Rice Burroughsin seikkailuromaanit, jotka itse asiassa ovat hyvin samantapaisia niin tyylillisesti, asenteellisesti kuin kielellisestikin. Jos lukijan ei kykene astumaan kokonaan vanhaan maailmaan, jossa miehet ovat miehiä, naiset statisteja, villit villejä ja jännittäviäkin tapahtumia kuvaillaan hämmentävän spartalaisesti selostaen, taitaa "Kadonnut maailma" jäädä häneltä kokonaan löytämättä. Englanninkielisessä maailmassa "Kadonnut maailma" on jonkinlainen klassikko, joka kirjalijan tuotannossa kalpenee ainoastaan Sherlock Holmes -seikkailuille, joten ehkäpä uusi painos saadaan joskus vielä suomeksikin!

Kadonnut maailma

Alkuteos ilmestynyt 1912.

1. laitos: Suomentanut Matti Hela. Gummerus, 1916.
2. laitos: Lyhentäen suomentanut Tauno Karilas. Pellervo-seura, 1948.