Kirja-arvio: Aamunkoi

Kirjoittanut Ferren - 5.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Stephenie Meyer on oikeasti hyvä kirjoittaja, samoiten hänen luomansa tarina on todella hyvä. Huonoa mainetta kirjasarja saa vain, kun ihmiset yhdistävät sen niin raakasti elokuviin. Kirjathan syntyivät ensin, eikö niin? Myönnän että itse aloin lukea sarjaa vasta nähtyäni ensimmäisen elokuvan. Sen jälkeen olenkin lukenut kirjat ajoissa ennen elokuvien näkemistä. Aamunkoi kirjana on loistava. Kirja on tavallaan jaettu kolmeen osaan: Bella, Jacob, Bella. Näin saadaan myös rakastetun hahmon Jacobin näkökanta siihen, mitä Bellan keholle on tapahtumassa ja miten hän sen ottaa vastaan. Bellan kärsimyksiä ja kehon muutoksia kuvataan hyvin, kun hän synnyttää ja muuttuu vampyyriksi. Mielestäni samainen kohtaus esitettiin myös itse elokuvassa todella hyvin. Aamunkoi on loistava hiupentuma sarjalle ja olen jopa todella huojentunut, että elokuvakin lopulta toteutettiin paremmin kuin olin osannut odottaa. Kirjassa huomaa selkeästi, kuinka Bellan itseluottamus kasvaa hänen eläessään vampyyrina. Kirjassa hän esiintyy elegantisti ja luottaa selvästi uusiin voimiinsa. Hän ymmärtää olevansa vahvempi kuin ihmiset, ja jopa vahvempi kuin muut paljon vanhemmat vampyyrit. Bellan oli kyllä aika tahditonta suuttua Jacobille silmittömästi, kun tämä myönsi leimautuneensa Bellan tyttäreen. Siitä huolimatta Jacobin ja Renesmeen välinen side oli taianomainen. Jacob osoittautui ihanan huolehtivaksi ja hän selkeästi välitti pienestä tytöstä, oli hän sitten hirviö tai ei. Tottakai kirjassa (kuten kirjoissa yleensä) oli joitain merkityksettömiä ja todella turhilta tuntuvia tapahtumia, mutta kokonaisuudessaan tämä sarja sai hyvän lopun. Ja jos joku vielä kehtaa arvostella kirjoja/kirjailijaa pelkkien elokuvien perusteella, suosittelen tukkimaan suunsa ja lukaisemaan kirjat muutaman vuoden päästä tästä hetkestä. Ehkä sitten osaatte arvostaa kirjailijan vaivannäköä, jolla hän lopulta tienasi melkein yhtä hyvin kuin J.K Rowling.

Tietoa kirjasta :: Aamunkoi

Stephenie Meyer Julkaistu: lokakuu 22, 2009
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: elokuva, ihmissudet, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu.

”Älä pelkää”, kuiskasin. ”Me kuulumme yhteen.” Äkkiä minut valtasi tunne, että sanani olivat totisinta totta. Tämä hetki oli niin virheettömän oikeanlainen, ettei vähintäkään epäilyksen sijaa jäänyt. Hänen kätensä kietoutuivat ympärilleni, puristivat minut häntä vasten... Tuntui, kuin jokaista hermoani kihelmöisi. ”Ikuisesti”, hän myönsi.

Suunnaton intohimo ... (lisää)

Jäljitetty (Susiraja, #3)Uusikuu (Houkutus, #2)Selviytyjät (Intertwined, #2)Houkutus (Houkutus, #1)Kodittomat sielut (Intertwined, #1)
Uusin jäsen: Soile Kylmälahti