Nälkäpeli (Nälkäpeli #1) - Suzanne Collins10

Kirja-arvio :: Nälkäpeli

Kirjoittanut Ferren

En tiedä mistä aloittaa... Loistava, synkkä, aito, raaka mutta ei liian... ja ennen kaikkea uniikki. Näin sanoakseni tiivistettynä. En voinut lopettaa lukemista, joka hetki tuntui kuin olisin itse ollut nälkäpelissä mukana. Kirja ei siis todellakaan ole sellainen mitä yleensä luen. Takakannen perusteella asetin ennakkoluuloja, jotka kuitenkin särkyivät jo muutaman luvun luettuani. Parasta oli, että henkilöiden persoonallisuudet säilyivät muuttumattomina. Tarkoitan, ettei missään vaiheessa tullut mieleenkään, ettei kirjailija olisi ollut täysin perillä hahmoistaan. Missään vaiheessa mikään tapahtuma ei tuntunut merkityksettömältä. Jokainen luku päättyi niin pysäyttävästi, että oli vain pakko jatkaa lukemista. Vaikka kuinka yritin ennustaa tapahtumat, silti jokainen hetki yllätti. Kirja ei tosiaankaan ole liian raaka. Aluksi tuntui, ettei ajatusta muiden ihmisten tarkoituksellisesta tappamisesta korostettu niin tuskallisena kuin se tavalliselle ihmiselle olisi. Raakuus kuitenkin lisääntyi loppua kohden, kun tribuutit nälkäpelissä vähenivät. Kirja todellakin herättää vihaa Panemia ja sen keksimää viihdeohjelmaa kohtaan. Enpä haluaisi elää moisessa yhteiskunnassa, varsinkaan 12-18-vuotiaana nuorena, joka pakotettaisiin arvontaan. Todellakin aion hankkia kirjat hyllyyni.

Nälkäpeli

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

Luonnonkatastrofit, kuivuus, myrskyt, tulipalot ja tulvat nielivät suuren osan Pohjois-Amerikasta. Loput hävitti jäljelle jääneestä ruoasta käyty sota. Raunioista syntyi Panem. Sen kansalaiset nousivat kapinaan hallitsijoitaan vastaan, mutta hävisivät taistelun. Rangaistukseksi kehitettiin nälkäpeli.

Pelin säännöt ovat yksinkertaiset. Jokaisen vyöhykkeen on arvottava yksi poika ja tyttö osallistumaan kisaan. Nuoret pakotetaan vaativiin olosuhteisiin luonnonalueelle, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen hengissä selviytyjä on voittaja.

Nälkäpeli on vuotuinen tapahtuma ja koko maassa näytettävä tosi-TV-ohjelma. Trilogian ensimmäisessä osassa 16-vuotiaan Katnissin kyvyt joutuvat koetukselle, kun hän ilmoittautuu peliin vapaaehtoiseksi pelastaakseen pikkusiskonsa, jonka epäonneksi arpa lankeaa...

Suzanne Collins kertoo Theseuksen tarun ja gladiaattorielokuvien inspiroineen häntä omalaatuisen yhteiskunnan luomisessa. Nälkäpeli on hänen ensimmäinen suomennettu romaaninsa.

Yhdysvaltalainen kirjailija asuu Connecticutissa perheensä ja takapihaltaan adoptoimiensa kissojen kanssa. Hän on aloittanut uransa 1991 kirjoittamalla lastenohjelmia televisiolle.

"Minulta pyydetään usein lukuvinkkejä, ja annankin niitä mielelläni, koska kirjat ovat minusta innostavia. Viimeisin villitykseni on Suzanne Collinsin Nälkäpeli. Tämä kirja lumosi minut niin, että minun oli pakko ottaa se mukaan päivällispöytään ja piilottaa se pöydänkulman alle, jottei tarvitsisi keskeyttää lukemista. Tarina valvotti minua monta yötä peräkkäin, sillä vielä kirjan luettuanikin makasin hereillä vuoteessa sitä ajatellen. Olen suositellut kirjaa ventovieraille kirjakaupassa. Ja nyt kaikille, jotka lukevat nettisivujani. Nälkäpeli on suurenmoinen." – Stephanie Meyer

Nälkäpeli on romaani täynnä jännitystä, joka ei päästä hetkeksikään otteestaan. Luin sen yhtä soittoa alusta loppuun.” – Stephen King

”Tarinan vahvana juonteena on epäoikeudenmukaisuus (…) Romaania voi tarkastella vertauskuvana loppuun asti viedystä kilpailu- ja tositv-yhteiskunnasta.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat