Kirja-arvio: Aika on lahjoista suurin

Kirjoittanut Jussi - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Aika on lahjoista suurin on hyvä kirja, mutta pidin enemmän Kuolemattomien kaartista. Ensimmäisessä osassa vain oli kiinnostavampi juoni. Aika on noin 70 sivua Kaartia pidempi, mutta tämä ei ollut romaanille eduksi. Minusta tarinaa olisi voinut tiivistää, se kulki välillä turhan hitaasti. Jäin myös kaipaamaan taisteluja valtavia turilaislaumoja vastaan sekä suurempaa roolia Siirroksen maailmalle. Mutta ei kai Swainstonia voi moittia siitä, että hän yrittää joitain uutta eikä vain kopioi ensimmäistä osaa. Esimerkiksi Trisin saarivaltion löytyminen toi vaihtelua tarinaan. Pidin Jantin menneisyyden syventämisestä, myös Salamasta opittiin uutta. Mielikuva turilaisten tuhoamista maailmoista, jotka mahdollisesti ympäröivät Nelimaata joka puolella, oli vaikuttava. Ja kirjan viimeiset sata sivua olivat jännittävää luettavaa, niistä minulla ei ole mitään valittamista. Kahden kirjan perusteella Swainstonin Nelimaa-trilogia ei pärjää modernin fantasian huippusarjoille. Merkittävä syy voi olla se, että en ole missään välissä ihastunut Jantin hahmoon. Esimerkiksi Rothfussin "Kuninkaansurmaajan kronikan" Kvothe on selvästi kiinnostavampi minäkertoja.

Tietoa kirjasta :: Aika on lahjoista suurin

Steph Swainston Julkaistu: heinäkuu 12, 2011
Tyylit: fantasia
Avainsanat: uuskumma

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentaneet Hannu Tervaharju ja Taina Rönkkö. Nidottu.

JUMALA ON LOMALLA JA MAAILMA JÄRJESTETTY UUTEEN USKOON

Nelimaan keisarikunnassa Kuolemattomien Piiri horjuu, kun uusi haastaja suistaa kunnioitetun mestarin paikaltaan. Samaan aikaan Nelimaahan kantautuu uutinen eristäytyneen Trisin saarivaltion olemassaolosta.

Trisin saari omaa valtavat mineraalivarannot, ja Nelimaan sisäinen eripuraisuus laajenee taisteluksi Trisin luonnonvarojen ... (lisää)

Apina ja UusikuuKudottujen kujien kaupunkiKuolemattomien kaarti (Nelimaa-trilogia, #1)Pyhimysten ja mielipuolten kaupunkiUuskummaa? Modernin fantasian antologia
Pisania
Uusin jäsen: Timo Rasanen