Kirja-arvio: Liekki

Kirjoittanut Matti Karjalainen - 3.0

"Kyllä. Minä tavallaan... kuumenen kun sinä suutelet minua." (s.228) Sophie Jordanin "Liekki" (Nemo, 2011) aloittaa uuden luvun tai ainakin uuden kappaleen suomeksi julkaistujen paranormaalien romanssien maailmassa: jo puhkikulutettujen ihmissusien ja vampyyrien sijasta siinä marssitetaan parrasvaloihin lohikäärmeet. Lohikäärmeet. Ajatelkaapa sitä hetki. "Liekin" päähenkilö on punahiuksinen nuori nainen Jacinda, joka on jossakin Yhdysvaltain vuoristossa asustelevan draakkilauman jäsen. Lohikäärmeistä polveutuvat draakit kykenevät evoluution seurauksena muuttamaan itsensä ihmishahmoon, mikä helpottaa tietenkin piiloutumista pahantahtoisilta metsästäjiltä. Lohikäärmehahmossaan Jacinda kykenee lentämään ja ennen kaikkea syöksemään tulta, mikä tekee hänestä lauman keskuudessa hyvinkin haluttavan suvunjatkajan. Lauman tuleva alfauros onkin iskenyt silmänsä Jacindaan, mikä ei lämmitä sen enempää sankarittaremme kuin hänen lohikäärmeydestään vapaaehtoisesti luopuneen äitinsäkään mieltä. Sankarittaremme on jäädä eräällä luvattomalla lentoretkellään metsästäjien saaliiksi, mutta jostakin selittämättömästä syystä söpö metsästäjäpoika päättääkin säästää hänen henkensä. Tapahtuman seurauksena Jacindan perhe joutuu kuitenkin pakenemaan lauman luota ja asettumaan surkeaan pikkukaupunkiin, jossa äiti toivoo tyttärensä luopuvan myös draakkihahmostaan ja alkavan elää tavallista ihmisen elämää. No, kuten arvata saattaa, pikkukaupungin koulun käytävillä Jacinda kohtaa uudelleen salaperäisen metsästäjäpojan Willin, eikä romanssin puhkeamista pysty estämään edes se, että potentiaalisen appiukon kotisohva on päällystetty lohikäärmeen nahalla. Jaiks. Monenlaista muutakin draamaa on luvassa, eikä Jacindan auttaisi paljastaa kenellekään todellista olemustaan - mikä on tavallista vaikeampaa, sillä draakeilla on taipumus muuttua niin pelästyessään, kiihtyessään kuin kiihottuessaan... "Liekki" on omassa sarjassaan viihdyttävä yläkoululaisille suunnattu fantasiaromaani, jonka lukaisee nopeasti läpi, kunhan ei vaan anna pikkuseikkojen häiritä itseään. Vinkkinä mainittakoon, ettei lukijan kannata liiemmin kiinnittää huomiotaan kirjan epäuskottavaan maailmaan, jossa helikopterein varustautuneet metsästäjät kyllä tietävät lohikäärmeiden olemassaolosta, mutta mitä ilmeisemmin muu ihmiskunta on täysin tietämätön matelijoista keskuudessamme. Sankarittaren poteman teiniangstin määrästä tai kliseisistä sivuhahmoista ei kannata myöskään mieltään pahoittaa, ne kun kuuluvat jollakin tapaa genreen. Lohikäärmehahmoon myös tahtomattaan muuttuva päähenkilö olisi tarjonnut oivalliset mahdollisuudet myös kevyempään käsittelytapaan, mutta valitettavasti "huumori" ei kuulu kirjailijan sanavarastoon. Lukija saa kuitenkin nauttia parista tahattoman hupaisesta kohtauksesta, jossa sankaritar pelkää nenästään tupsahtavan liekkejä ja savua.

Tietoa kirjasta :: Liekki

Sophie Jordan Julkaistu: elokuu 15, 2011
Tyylit: fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Lotta Heikkeri. Sidottu.

Yhtäkkiä pakoajatukseni tyssäävät. Kaivattu värinä alkaa rintakehästäni, leviää sisuksiini. Ihoni herää eloon. Pääni kääntyy, katseeni pyyhkii luokkaa, pysähtyy Williin.

Kaikki hänessä on kirkkaampaa kuin muistin.

Yhtäkkiä päivät joina en nähnyt häntä tuntuvat ikuisuudelta. Olen odottanut liian kauan sitä, että keuhkoissani alkaisi ... (lisää)

Vainuttu (Susiraja, #4)Hiljaisuus (Langennut enkeli, #3)ViettelysLumoava kaaos (Loihtijakronikka, #3)Häivähdys (Väristys, #2)
Taru Väyrynen, Carthanie, Darkki
Uusin jäsen: Irma Niemiaho