Sysilouhien sukua (Lumen ja jään maa #1) - Ilkka Auer10

Kirja-arvio :: Sysilouhien sukua

Kirjoittanut Elfstone

Yksi parhaita kirjoja joita olen koskaan lukenut. Todiste siitä, että suomalaiset osaavat kirjoittaa hyvää fantasiaa. Olen lukenu kaikki osat kahteen kertaan, joka on harvinaista minulta. Kannattaa lukea:) Ansaitsee todellakin arvosanan 10

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Sysilouhien sukua

Kansi ja kartta: Riikka Jäntti. 2. painos 2005. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2004.

Vakuuttava esikoisteos: skandinaavisesta mytologiasta kumpuavaa täysveristä, laadukasta kotimaista fantasiaa.

Keväisenä juhlapäivänä kaksitoistavuotiaan Nonnan rauhalliseen kotikylään hyökkää joukko julmia miehiä. He surmaavat tytön isän, kylän päällikön, ajavat naiset ja lapset pakosalle ja tuhoavat kylän. Nonna joutuu kostonhimoisen Gerhardin vangiksi kauas kotiseudultaan. Sieltä hänet pelastaa Fenris, tytön lemmikkijääkarhu.

Parivaljakon huima pakomatka vie salaperäisten, henkien asuttamien metsien ja lumisten lakeuksien kautta Louhikeroille, joita muinaisen lohikäärmeen Scaflocin henki hallitsee. Siellä Nonna saa selville monta asiaa sukunsa menneisyydestä ja kohtalostaan. Käy ilmi, että pako Louhikeroille on vasta hänen matkansa alku.

Ilkka Auer (s. 1966) sai kirjoittamisen kipinän roolipeleistä. Hän on jo pitkään luonut mielessään ihmisten, jääkarhujen ja lohikäärmeiden asuttamaa pohjoisen fantasiamaailmaa.

”Auerin vahvuus on erinomaisen hyvin rakennettu fantasiamaailma.”
– Helsingin Sanomat

”Esikoisteokseksi harvinaisen lupaava.” – Portti 3/2004

”Auerin romaanin maailma on arktisuudessaan vaikuttava. Sysilouhien sukua on kunnioitettava saavutus ja mainio lukukokemus.” – Kaleva

”Antaa lupauksen siitä, että suomalainen lasten ja nuorten fantasia on jo varsin kilpailukykyistä käännöstarjonnan rinnalla.” – Aamulehti.

”Ehdottoman lupaava ja odotuksia herättävä.\" – Virikkeitä 4/2004