Paranormaali

@ Kiersten White
Paranormaali (Paranormaali #1) - Kiersten White 7.68   319

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Terhi Leskinen. Sidottu.

Kansainvälinen myyntimenestys

Kuusitoistavuotias Evie haluaisi olla ihan tavallinen nuori. Mutta normaalielämä on hieman hankalaa, kun ex-poikaystävä on keiju, Evie on kovaa vauhtia retkahtamassa muodonmuuttajaan, ja hänen työnään on yliluonnollisten olentojen kiinni ottaminen.

Eviellä on oma erityinen kykynsä: hän näkee vampyyrien, ihmissusien, noitien ja muiden olentojen naamioiden läpi. Yhtäkkiä olentoja alkaa kuolla ja kaikki todisteet viittaisivat siihen, että Evie on muinaisen ennustuksen keskiössä. Se siitä tavallisesta elämästä...

Kiersten Whiten esikoisromaani ampaisi ilmestyessään suoraan New York Timesin bestseller-listalle. Se on lukijoiden suosikki, jonka käännösoikeudet on myyty yhteentoista maahan.

”Esikoiskirjailija White kirjoittaa kuin ammattilainen.” – Publishers Weekly

”Nopeatempoinen, viihdyttävä esikoinen. Vuoroin hauska, vuo­roin surullinen mutta ei koskaan siirappinen.” – Booklist

”Erinomaista, romanttista viihdettä.” – Kirkus

Kirja julkaistu heinäkuu 29, 2011 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Paranormalcy
Tietoja muokattu maaliskuu 2, 2016

Paranormaali

Paranormaali (Paranormaali #1) 7.68   319
Yliluonnollisesti (Paranormaali #2) 7.26   208
Loputtomasti (Paranormaali #3) 7.28   153

Mallaspappi
tammikuu 17, 2018

Ostin kirjan kirpparilta koska oli melko halpa, teki äkkiä hirveästi mieli uutta painolastia kirjahyllyyn ja samasta pöydästä löytyi pari muutakin teosta mukaan. Olen lukenut koko trilogian ja täytyy sanoa, että tämä oli kenties paras. Joskaan ei millään tavalla häävi. Olisin varmaan rakastunut tähän pienempänä, mutta nyt päällimmäisenä jäi minulta mieleen lähinnä ärsyttävä ja naiivi päähenkilö, joka luuli olevansa jotenkin erityinen ja erilainen. Olikin, mutta ei kai sitä tarvitse erityisesti mainostaa. Alku- ja loppupuolisko olivat täysin eri paria ja kirjoitustyyli muistutti aloittelevan kirjailijan tekelettä. Vai mitä luulette: voiko joka ainoan kappaleen päättää yksittäiseen, lyhyeen ja yhdenrivinvaltaavaan ns. tehostelauseeseen aina takakannen juonikuvausta myöten? Barbie girl- päähenkilön lisäksi toki kirjasta löytyy myös "iiiiiiiiiiiiiiiiki-ihana", kaikessa traagisuudessaan ja kiltteydessään lähinnä imelä miespäähenkilö Lend, nutturapäinen toimistotäti Raquel ja niin hirvittävän pelottava ja psykopaattinen ex-poikaystävä Reth. Voisi jopa toimia, ellei olisi pikkasen liian nähty. Jos kaipaa helposti samaistuttavia ja moderneja hahmoja, etsi jostain muualta. Jos taas "lapsekas" kerronta, kliseiset hahmot ja helppolukuisuus ovat se juttu niin kukapa estää? Kyllä sitä huonompaakin vihdettä löytyy markkinoilta.

lolde
lokakuu 14, 2016

Kiersten White on onnistunut luomaan piristävää vaihtelua yliluonnollisten olentojen maailmaan ja keksinyt aivan toisenlaisen tarinan. Kirjan juoni on mukaansatempaava ja innostaa erilaisuutensa takia lukemaan kirjan vauhdilla loppuun.

darlah-01
kesäkuu 19, 2015

Kokonaisuudessaan kirja on hyvä ja koukuttava. Mutta päähenkilöön ei oikein voi samastua. Lend oli oikein hyvä hahmo. Päähenkilöstään huolimatta tämä kirja on oikein hyvää luettavaa. Suosittelen!

Riley Charlotte
maaliskuu 18, 2015

Minulla oli pitkään ollut jostain syystä sellainen käsitys, että tämä kirja tuskin on kovin hyvä, mutta se olikin hyvä ja mukansatempaava kirja. Kirjan kansi kuvan kuvitus oli onnistunut täydellisesti, värit sopivat hyvin yhteen ja se hyvin kirjan tarinaan. Evie oli ihan mukava hahmo, mutta sisälsi vähän liikaa kaikkea pinkkiä. Raquel ja Reth puolestaan olivat ärsyttäviä. Vivieniä kävi sääliksi, ja sen kohtalo oli aika surullinen. Lish oli aivan ihana hahmo ja oli surullista, että se kuoli. Myös Lend oli mukava hahmo. Tykkäsin aika paljonkin kirjasta ja aion kyllä lukea jatko-osatkin.

Ida
tammikuu 30, 2015

Eka kun tartuin kirjaan ei oikein kiinnostanut. Tai siis olen lukenut monia tän tyyppisiä ja kirjojen laatu on mitä on. Rakastan fantasiaa, mutta jos se on kirjotettu tylsäksi kukaan ei jaksa lukea kirjaa. Yllätykseksi pidin tästä kirjasta ja se oli kaikkea muuta kun tylsä. Pidin hahmosta, mutta tämä pinkki tyyli ei mielyttänyt minua. Kuitenkin pidin kirjasti. Ei ehkä maailman paras mutta ihan kiva. Pidin.

Lexei
lokakuu 19, 2014

Aikalailla tasaista teinihömppää. Olisin pitänyt kirjoista enemmän paljon nuorempana. Kirja on hyvin helppolukuinen ja aika nopeatempoinen. Jatko osat luen vain periaatteen vain takia, että koko sarja on luettava. Muuten saattaisin jättää lukemisen tähän kirjaan.

July
lokakuu 9, 2014

Kevyttä, helppolukuista, ehkä vähän liian yksinkertaista luettavaa. Olisin varmaan pitänyt 13-15 vuotiaana enemmän, mutta tämä sopi hyvin väsyneeseen ja päänsärkyiseen päivään. Kirjoitustyylistä tuli mieleen Finfanfunin Hunajaherttua-osasto. Pörröisenpehmoista hömppää erilaisilla otuksilla höystettynä.

Lilli
heinäkuu 2, 2014

Alkuun tuli sellainen tunne että tämä kirja ei vaan voi olla hyvä, mutta loppuakohden tarina tempaisi mukaansa! Lopputulos oli ihan mukiinmenevä! Ei mikään mestariteos, mutta ihan hyvä kuitenkin. Rinnakkaismaailma oli jotenkin tosi heppoinen, ja yleensäkin ajatus että alaikäinen olisi jossain "vaarallisissa virastohommissa" oli vähän liian utopistinen. Ja siis ajatus että vampyyreille pärjäisi tainnuttimella.. Plaah.. Myös minua ärsytti Evien pukeutumistyyli, voi hyvää päivää! Ja muutenkin tuli olo että jos tapaisin Evien IRL en pitäisi hänestä. Lendistä tykkäsin ja Evien ja Lendin suhteen eteneminen olikin kirjan parasta antia.

Rauros
toukokuu 17, 2014

Ei kyllä ihan paras avaamani kirja! En voinut olla ajattelematta, että Evien pukeutumistyyliä! Se on hirveää jotkut pinkit saappaat ja minimekko! Kun itse olen musta-fani niin tää kirja ei ollut ihan mun tyyliin :(! Odotin kirjalta aika paljon mutta, jouduin pettymään !

Janski_
lokakuu 28, 2013

Ihana! Tosi koukuttava kirja. Kansi on tosi hieno, ja kannen perusteella valitsinkin tämän kirjan. Juoni oli tosi hyvä eikä se ollut mielestäni ennaltaarvattava. Evie oli lopussa turhan ärsyttävä Lendille, kun se vaan sanoi, että en voi olla kanssasi ja plääh.. No kokonaisuus oli kuitenkin kaiken arvoinen, eli kannattaa lukea. Odotan innolla että pääsen lukemaan seuraavan osan. :)

The Big Bad Wolf
toukokuu 24, 2013

Ei nyt huonoin kirja, jonka olen avannut, mutta... Evie oli turhan ällöpinkki, Lend rasittavan ujoileva, koko höskä hahmojen välillä liian naiivi. "White kirjoittaa kuin ammattilainen." Huvittaisi tietää millä periaatteella Publishers Weekly luokittelee ammattilaisen. Osittain kömpelöä, tökkivää, liian yksinkertaista. Vitsit huonoja, kulutettuja.Ei ehkä siirappinen, ei oikein mitään muutakaan, ärsyttävä ehkä. Juonessa ei mitään poikkeuksellista, peruskuvio ilman mausteita. Takaliepe oli viihdyttävä, kirjailijasta kertova. Kun populaarikultturia kutsuttiin paranormaaliksi asiaksi. Tulipahan luettua.

kpoplovercutie
toukokuu 12, 2013

Ihana kirja. Rakastuin siihen, mitä Evien ja Lendin välillä tapahtui. Se ei ollut heti muutaman luvun jälkeen, että 'rakastan sinua ah', vaan suhde eteni rauhallisesti ja normaaliin tahtiin. White todellakin osaa kirjoittaa hyvin etenevää teksti, joka pitää koukussa aivan loppuun asti. Tosin muutamissa kohdissa vähän sekosin, enkä saanut kunnolla selvää Evien ajatuksenkulusta tai Lendin taustasta, koska kaikki meni suoraan ohitse. Mutta lukulistalla tämä on, luen uudestaan ja ajattelin lukea sarjan muutkin osat, että saisi tämän vihdoin päätökseensä.

Tiger
helmikuu 3, 2013

Mahtava & mielenkiintoinen alku sarjalle. Kannattaa ehdottomasti lukea!

Dark_Queen
helmikuu 1, 2013

Paranormaali on luettava niin hauska ja koominen kaikkien muiden fantasia kirjojen jälkeen! Evie on hahmona raikas ja erilainen ja rakastaa pinkkiä etteio lukeminen käy tylsäksi! Rakastan myös sitä kun kirjailijat keksivät uusia myyttisiä hahmoja ja uusia ominaisuuksia vanhoille. Mahtavaa luettavaa, mutta jatko-osat olivat hienoinen pettymys, sääli sinäänsä.

Sigrid
heinäkuu 10, 2012

Kirjassa oli todella käytetty mielikuvitusta ja keksitty uusia ominaisuuksia vanhoille taruhahmoille kuten vampyyreille ja keijuille... Kirjassa on juuri sopivasti "kapinointia" joten juoni ei käy tylsäksi. Joistain hahmoista olisi voinut kertoa enemmänkin,mutta ei siitä sen enempää. kokonaisuudessa kirja oli viihdyttävä ja sisälsi sopivissa määrin myös huumoria ja romantiikkaa. Suosittelen, jossei muuten niin vaikka sadepäivien iloksi.

MintFirefly
heinäkuu 9, 2012

Pidin selkeästä tekstistä, jota vain ahmi eteenpäin, eikä juoni tuntunut tylsältä missään vaiheessa. Tasapainoinen paketti huumoria, fantasiaa ja romatikkaa. Rethistä olisi voinut olla enemmän,mutta alkaa jo vähitellen tuntua että kiinnostun aina eniten sivuhenkilöistä .Tosin pidin myös paljon Lendistä. Eviessä oli joitain ärsyttäviä piirteitä, mitkä häiritsivät minua PALJON lukiessa.Esimerkikisi pinkki etälamautin nimeltään Ella. Kuka edes antaa tavaroilleen kutsumanimiä? Onneksi kekseliäs fantasiamaailma korvasi ärsykkeet. Mukavaa seuraa hiljaiselle sadepäivälle.

Fallen angel
huhtikuu 11, 2012

Olin päättänyt jättää tämän kirjan kokonaan lukematta hitusten ennakkoluulojen tähden. Kuitenkin se jäi käteeni kirjastossa. Samana iltana aloinkin jo lukea tätä. En halunnut jättää kirjaa kesken joten tuli luettua se samana iltana. Fantasia kirjana tämä on minusta onnistunut ja ehdottomasti mukavaa vaihtelua. Kirja on minusta kokonaisuutena erittäin mielenkiintoinen. Ikävä kyllä muutamat henkilöt tai ei henkilöt vaan asiat häiritsivät minua. Olisin ehdottomasti lukenut mielelläni enemmän Rethistä, joka onkin minusta yksi kiehtovimmista hahmoista, joten minusta loppu oli hieman sanotaanko lattea... Toivon todella että Reth esiintyy myöhemmissäkin kirjoissa. :)

kyyhkynen
tammikuu 7, 2012

Perushyvä fantasiakirja, joka koukuttikin ihan mukavasti. Evien ajoittainen lapsellisuus ärsytti välillä, ja Vivian jäi aika epäselväksi henkilöksi. Lendistä tykkäsin kovasti, samoin keijuista. Mukavaa luettavaa, muttei mitään kovin erityistä. Odotan kuitenkin innolla jatko-osaa.

Dark.princess
joulukuu 6, 2011

Ihan ok kirja, joka kandee kyllä lukea. Vaikka ehkä jossain suhteessa Eviestä on tehty vähän lapsellinen, mutta pidin kyllä kirjasta.

bananasplit
marraskuu 21, 2011

Kirjakaupassa käydessä sattui tämä hehkutettu nuorten uutuus ja arvostelujen rohkaisemana ostin tämänkin. Takakansi arvelutti aluksi, mutta juoni olikin mahtava ja kirjaa lukiessani nauroin useampia kertoja! Evíe oli söpön tyttömäinen ja hänen pinkki-hehkutuksensa oli yksi hienoimmista luonteenpiirteistä (kyllä, pinkki on lempivärini). Todella hauska idea tämä paranormaalien sieppaamiseen värvätty tyttö, joka näkee liikaa. Eviessä onkin kunnon teinitytön elkeitä, vaikka elää eristyksissä KPHV:n valvonnan alla. Sainpa pari kaveriakin lukemaan tämän kirjan ja lisää jään odottamaan.

syyskuu 17, 2011

Täytyy taas ihailla kirjailijaa, joka on keksinyt täysin uuden maailman kirjaansa. Evie asuu ja työskentelee yhtiössä, jonka tavoitteena on ottaa kiinni yliluonnollisia olioita ja "merkitä" heidät, jotta he eivät voi tehdä pahaa viattomille. Evie suhtautuu hiukan yliolkaisesti paranormaaleihin olioihin, kunnes hän nappaa mystisen pojan kiinni suoraan pomonsa toimistosta. Tämän kirjan pisteet nousi silmissäni jo siksi, että pidän nopeatempoisista ja helppolukuisista kirjoista, joissa on ripaus romantiikkaa, unelmia ja vähän hassua huumoria. Evien piip-sanat herättivät huvitusta. Tämä tyttö on kovatahtoinen eikä kukaan pompottele häntä. Salaa Evie kuitenkin haluaa elää normaalia teinitytön elämää. Varmasti mieluista luettavaa nuorille, mutta miksei aikuisillekin.

loraliz
elokuu 28, 2011

Kirja oli ihan viihdyttävä lukukokemus. Minulla oli kirjaa kohtaan pieniä ennakkoluuloja, mutta kirja yllätti ihan positiivisesti. Kirjoitus tyyli oli aika teiniä, mutta päähenkilön ikään ja luonteeseen sopivaa. Henkilöt olivat kivan omaperäisiä ja juoni mukavan vauhdikasta. Mahtavinta kirjassa oli se kun tyypillisille "perus" yliluonnollisille (vampyyreille, muodonmuuttajille, keijuille) oli keksitty taas uusia ominaisuuksia ja piirteitä, mutta ei siitä enempää, ettei kenenkään lukukokemus mene vain pilalle..

Kiatipoti
elokuu 24, 2011

Kun sain kirjan, ja luin takakannen, muodostin heti siitä ennakkokäsityksen. Luulin että se olisi jokin typerä lässätys, jossa on liikaa yliluonnollista hömppää. Mutta koska olin päättänyt lukea kirjan, aloitin sitä lukemaan. Kello oli ehkä noin 18,kun käperryin sängylleni lukemaan, ja jossain vaiheessa tajusin oikeasti lukevani kirjaa innolla. Illalla noin kahdeksan aikaan, äiti koputti selkääni, ja kysyi aionko tänään nousta ollenkaan sängystä. Ellasta kuullessani naurahdin ääneen, Lizzien kuollessa tirautin pari kyyneltä. Ja lopulta ahmin joka ikisen sanan, ja olin täydellisesti koukussa kirjaan. Kirjassa on paljon sekä huumoria,dramatiikkaa että romantiikkaa. Nämä kaikki ovat sopuisasti tasapainossa, ja se tekee kirjaan "sitä jotakin". Evien luonne oli yksi asia, mikä kirjassa veti minua puoleensa. Hänen ehkä hieman epätodellisen tyttömäinen ihastus pinkkiin, ja muuhun tällaiseen yli-tyttömäisiin asioihin, oli ihastuttavaa. Myös rohkeus ja rehellisyys taisivat tulla Eviessä esille. Samastuin Evien tarinaan täysin, ja toivoin että se jatkuu loputtomiin! Elin Evien mukana siis koko ajan, ja jännittävissä kohdissa haukoin henkeä (pikkusisko sanoi, että luuli minun saaneeni sydänkohtauksen), romanttisissa taas huokailin dramaattisesti. Evie ei silti mielestäni ole todellakaan mikään normaali kirjan päähenkilö. Päinvastoin, harvoin kirjan päähenkilön olettaa olevan hurjan lapsellinen, ja samalla epäitsekkäs ja hurmaava. Teksti oli selkeää, ja helppoa ymmärtää. Olisin toki kaivannut hieman tarkempia selostuksia, ja enemmän syvyyttä kirjaan, mutta se ei silti tehnyt kirjan viehätystä yhtään vähäisemmäksi. Juonenkäänteet olisivat saaneet olla huomattavampia, ja yksi hurjan dramaattinen sellainenkin olisi saanut olla ! Kirja perustuu aika lailla Evien kasvuun, itsensä tutkiskelemiseen, ja rakkauteen, joten olisin kaivannut kirjaan ns. sivu tarinaa, jossa kerrottaisiin hieman enemmän sivuhenkilöistä. Esimerkiksi KEIJUISTA ja Raquelista, ehdottomasti ! Kuulin että kirjasta olisi tulossa jatko-osaa, ja odotan sitä jo hirveällä innolla ! Kirja tosiaan oli paranormaali, sillä se oli paljon normaalia fantasia-kirjaa parempi <3

Sh
kesäkuu 4, 2017