Kirja-arvio: Lasikaupunki

Kirjoittanut Karajishi - 5.0

Lasikaupunki ylitti täysin odotukseni! Kirja oli kerta kaikkiaan mahtava kannesta kanteen! Mutta siinä oli vain sellainen ongelma, etten voinut lukea kirjaa heti läpi, koska se oli niin hyvä, enkä halunnut sen heti loppuvan. Siinä oli ainoa huono puoli koko kirjasta :D No jaa, olihan siinä huonojakin puolia, sitä ei voi kieltää, mutta kokonaisuudessaan kirja oli niin mukaansatempaava juoneltaan, henkilöiltään ja tapahtumiltaan, että huonot puolet jäivät melko lailla hyvien varjoon. Lempihahmoni oli ehdottomasti Jace. Clare on onnistunut pitämään hänet mielenkiintoisena, salaperäisenä ja mystisenä hahmona jo ensimmäisestä kirjasta lähtien ja onnistui siinä taas. Toisaalta Jace on huumorintajuinen ja hauska, mutta taas toisaalta hiljainen, etäinen ja jopa kylmä joissain kohdissa ja juuri se asia tekeekin hänestä niin rakastettavan hahmon. Clary on ollut alusta saakka mielestäni hieman liian… kömpelö. Vaikka hän onkin maallikko, se ei tarkoita ettäkö hänen täytyisi olla täysi ääliö. En tietenkään sano ettäkö hän oli, mutta joissain kohdissa (kun ajattelee miten itse reagoisi/käyttäytyisi sellaisissa tilanteissa) Clare oli tehnyt hänestä niin tietämättömän, että se meni oikeastaan jo ärsyyntymisen puolelle… Kirjan juoni pysyi hyvin liikkeellä koko kirjan ajan, eikä oikeastaan missään kohti tullut sellaista pätkää, etteikö sitä olisi jaksanut lukea. Useassa kirjassa on käynyt niin, että olen moneen otteeseen meinannut vain skipata jotkin kohdat selailemalla, mutta tästä en onnistunut löytämään ainoatakaan. Voisin suositella kirjaa kenelle tahansa, joka pitää fantasiakirjallisuudesta. Mutta jos siitä ei pidä, kannattaa todellakin pysyä kaukana (hyvin kaukana) tästä kirjasta, sillä jotkin kohdat menivät yli jopa oman ymmärrykseni ja itseäni sen enempää kehumatta, minulla on mielestäni erittäin hyvä mielikuvitus!

Tietoa kirjasta :: Lasikaupunki

Cassandra Clare Julkaistu: elokuu 31, 2011
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: ihmissudet, tv-sarja, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Terhi Leskinen. Kannen kuva: Cliff Nielsen. Sidottu.

"Rakkaus ei tehnyt sinusta heikkoa", Jace sanoi. "Se teki sinusta vahvemman."

Äitinsä hengen pelastamiseksi Clary lähtee Varjometsästäjien alkukotiin, Idrisin Lasikaupunkiin, ja uhmaa henkensä kaupalla näiden ikuista lakia. Claryn itsepintaisuus ei miellytä Jacea, jota kielletty rakkaus ja palava halu piinaavat pahemmin kuin hän olisi ikinä voinut ... (lisää)

Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Varjojen kaupungit IV–VILangenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)Taivaallisen tulen kaupunki (Varjojen kaupungit, #6)Tuhkakaupunki (Varjojen kaupungit, #2)
duiduli, Matson, punnort, Lukijatar
Uusin jäsen: Dragon X