Kirja-arvio: Aamunkoi

Kirjoittanut Eiska - 5.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Minuun koko Twilight-saaga kolahti, Aamunkoi ehkäpä kirkkaimpana tähtenä. Mielestäni hahmot ovat kypsyneet sarjan myötä, ja viimein Bellakin pääsi nauttimaan uudesta vamppyyriulottuvuudesta supervoimineen. Minusta oli aivan huikeaa lukea Bellan ensimmäisistä päivistä, aistihavainnoista ja ajatuskyvystä, loikkimisesta joen yli... Renesmee-tytär on myös ihastuttava ja liikuttava. Lopussa huojennuin, ettei taistelua puhjennut, ja jännitin Bellan puolesta hänen harjoitellessaan kilpi-taitonsa käyttöä. Alun häät ja häämatka olivat myös miellyttävää luettavaa, samoin häälahjaksi saatu satumainen koti. Jacobista olen pitänyt aina ja on ihanaa, että hän on kulkenut kaikissa osissa enemmän ja vähemmän mukana, ja hänen näkökulmastaan kerrotut luvut olivat todella kiinnostavia. Susilauma on muutenkin erittäin kiinnostava, samoin heimon vaikuttavat myytit(eikös muuten pieni suden nahkoihin pukeutunut heimo ole todellinen?). Minusta on kaunista, että Jacob leimautui juuri Renesmeehen, ja mikäli jatkoa joskus tulee, heistä olisi erittäin kiinnostavaa kuulla. Ahmin koko sarjan vajaassa kahdessa viikossa aina vain ehtiessäni, 3 viimeisintä kirjaa viimeisen viikon aikana pikkutunneille sinnitellen, tarinan pitäessä otteessaan. Perusjuoni oli tuttu elokuvista (kaikki 4 katsoin maratonina) ja Houkutuksen kauniista sarjakuva-versioista, mikä oli hyvä, koska olen juuri sellainen, jolle Meyer kertoikin kirjoittavansa, eli "tarina vamppyyreista ihmisille, jotka eivät pidä vamppyyritarinoista". Katsoin Houkutus-elokuvan ehkä vuosi sitten päivänvalossa pelkäämistä peläten, mutta nautinkin romanttisesta tarinasta (ja ihanasta musiikista ja visuaalisuudesta). Olen iloinen tarinaan tutustumisesta, vaikka se univelkaa tuottikin ja varasti ajatuskapasiteettiani päivien ajan...: Nytkin haluaisin malttamattomana lukea Aamunkoin vielä uudestaan. Olen lueskellut arvosteluja sarjasta, niin kirjoista kuin elokuvistakin, ja suurelta osin Twilight-saagaa mollataan. Monet perusteluista ovat ihan ymmärrettäviä ja hyviä, ja esim. perheväkivalta-näkökulmasta ajatellen tarina on hieman arvelluttava. Pidän kuitenkin paljon romanttisesta viihteestä, seikkailuista, lämpimästä/mustasta huumorista ja fantasia-ulottuvuuden yhdistämisestä tunnettuun maailmaamme, ja juuri niitä Twilight-saagasta löytyy, joten nautin näitä Stephenie Meyerin kirjoista suuresti, vaikken enää kohderyhmän mukainen teini taida ollakaan. Kirjojen kieli oli mielestäni sujuvaa ja helppolukuista, enkä muista minkään häirinneen. (Elokuvat eivät ole yhtä hyviä, mutta viihdyttäviä nekin, vaikka niihin onkin lisätty toimintaa ja jännitystä makuuni tarpeettomasti. Ihmissuhde-dialogien puolella kuitenkin on tehty hyviäkin lisäyksiä, ja joidenkin puute kirjassa harmitti...) Luonnos Midnight sun, eli Houkutus Edwardin näkökulmasta, on seuraavana lukulistallani, sillä keskeneräisyydestään huolimatta sen näkökulma kiehtoo. Sen sijaan Bree Tannerin tarina kuulostaa liian raa'alta makuuni... Mikäli kaipaa kevyehköä luettavaa, kannattaa antaa näille tarinoille tilaisuus!

Tietoa kirjasta :: Aamunkoi

Stephenie Meyer Julkaistu: lokakuu 22, 2009
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: elokuva, ihmissudet, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu.

”Älä pelkää”, kuiskasin. ”Me kuulumme yhteen.” Äkkiä minut valtasi tunne, että sanani olivat totisinta totta. Tämä hetki oli niin virheettömän oikeanlainen, ettei vähintäkään epäilyksen sijaa jäänyt. Hänen kätensä kietoutuivat ympärilleni, puristivat minut häntä vasten... Tuntui, kuin jokaista hermoani kihelmöisi. ”Ikuisesti”, hän myönsi.

Suunnaton intohimo ... (lisää)

Bree Tannerin lyhyt elämäEpäilys (Houkutus, #3)Illallinen vampyyrin kanssaHoukutus (Houkutus, #1)Kodittomat sielut (Intertwined, #1)
LordStenhammar
Uusin jäsen: Soile Kylmälahti