Artemis Fowl

@ Eoin Colfer
Artemis Fowl (Artemis Fowl #1) - Eoin Colfer 7.94   525

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuva: Tony Fleetwood. Sidottu, kansipaperi.

”Pysy loitolla, ihminen. Et tiedä minkä kanssa olet tekemisissä.”

Vain 12-vuotias Artemis Fowl on tunnetun rikollissuvun nuorin vesa. Kun Artemis kaappaa rohkean menninkäiskomisario Holly Shortin panttivangikseen, maan alla asustavien keijujen, maahisten ja peikkojen yhteisrintama uhittelee päihittävänsä kevyesti nokkelan pojankoltiaisen.

Hautautuneiden Alueiden Lainvalvonta HAL huomaa kuitenkin pian kohdanneensa hämmästyttävän älykkään vastustajan. Artemis uskoo päässeensä käsiksi maanalaisiin rikkauksiin, mutta juuri silloin HAL muuttaakin pelin sääntöjä...

Artemis Fowl on kirja, joka käynnisti hurjan hullunmyllyn hyvissä ajoin ennen ilmestymistään. Kaikkien aikojen vauhdikkaimman ja hauskimman fantasiaseikkailun menestys yllätti täydellisesti niin kirjailija Eoin Colferin kuin kustantajat ja elokuvatuottajat. Lukijat eri puolilla maailmaa ovat ihastuneet Artemis Fowlin seikkailuihin, joista kuulemme lähivuosina vielä paljon enemmän.

”Raikas, hulvaton ja pakko lukea yhdeltä istumalta.”

”Suorastaan täydellinen tarina.”

”Mielikuvitusta tulvillaan ja kutkuttavan hauskaa luettavaa.”

”Näin terävää fantasiaa en ole lukenut pitkiin aikoihin.”

”Niin uskomaton juttu, että tosikkoja varmasti heikottaa.”

”Täynnä toimintaa. Huippu!”

”Tämän jälkeen aloin nähdä merkkejä keijuista kaikkialla.”

”Olipa vaan erinomainen kirja.”

”Ilmoittakaa heti, kun Artemisin seikkailut jatkuvat!”

Keskustelu: Eoin Colfer (11 viestiä)

Kirja julkaistu 2001 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Artemis Fowl

Artemis Fowl: Viimeinen vartija (Artemis Fowl #8) 8.02   121
Artemis Fowl: Salaiset kansiot 5.82   209

Kat
elokuu 17, 2014

Aloin lukea Artemis Fowlia vasta vähän aika sitten, koska ennen luulin niiden olevan täysin perseestä. Olisi pitänyt silloin jo lukea enemmän kuin puoli sivua. Onneksi sain käsiini tämän kirjan eurolla kirpputorilta ja rakastuin :D

Ruusy
heinäkuu 29, 2014

Välillä pääsi innostus lopahtamaan mutta silti jatkoin enkä katunut oli todella hyvä kirja kerronta oli sujuvaa. Sitä vaan ihmettelee mitäköhän seuraavaksi tapahtuu ja jännityksellä lukee seuraavan sivun.

Katjuska
joulukuu 14, 2013

Kävelin tämän kirjan ohi vaikka kuinka monta vuotta kirjastossa, enkä koskaan lainannut tätä... Sitten tämän vuoden ystävänpäivänä sain tämä kaverilta lahjaksi ja pakkohan se oli lukea. Ensinnäkin en sanoisi Artemis Fowlia fantasia kirjaksi, vaan scfiksi, joka on kuorrutettu ohuella fantasialla. Kahden ensimmäisen sivun jälkeen jäin tähän kirjaan koukkuun ja taisin kertoa melkein kaikille ystävilleni kuinka hyvä kirja tämä on. Artemis Fowl on hyvin kirjoitettu kirja. Juoni ei jynnää missään kohdissa paikallaan ja kirjan ahmii melkein heti. Colfer on saanut kirjoitettua tämän kirjan todella hyvin, sillä se sopii hyvin varhaisnuorille ja myös teini-ikäisille. Artemis Fowlista ei puutu vauhtia ja toimintaa, sen voin luvata. Rakastuin tähän kirjaan ja sen ihaniin hahmoihin ja huumoriin, joka on pystytty nerokkaasti lisäämään toiminnan keskelle.

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Mahtava! Ihana! Joskus nuorempana kun näitä luki niin silloinkin vei mennessään, mutta ovat edelleen mahtavia :D Eikä ollenkaan haittaa parikymppisenä että päähenkilö on lapsi. Butler on henkilöhahmona mahtava, ja lempparini niistä kaikista :)

Pimeyden peto
marraskuu 14, 2013

tämä oli porttini scifiin ja fantasiaan jo monta vuotta sitten, enkä kadu mitään

Kirjaneito
tammikuu 3, 2013

Artemis Fowlin lukeminen toiseen kertaan virkisti muistoja myös ensimmäisestä lukukerrasta ja sitä edeltäneistä ajoista. Erityisen selvästi muistin ennakkoluulot, joita minulla tätä kirjaa kohtaan joskus oli. Tiedä sitten mistä olivat alunperin kummuneet, mutta turhia ne joka tapauksessa ovat olleet. Artemis Fowl on loistava kirja joka toimii toisellakin lukukerralla. Erityisesti minua viehättivät kirjassa seuraavat seikat: Colferin luoma maailma, Artemis Fowl itse, sekä huumori. Aloittakaamme maailmasta. Colferin näkemys keijuista on sellainen, mihin en ole oikeastaan missään muualla törmännyt. Keijut eivät muistuta perinteisiä kukissa asuvia perhossiivillä varustettuja barbeja, tai pelottavan kauniita juonittelijoitakaan. Sen sijaan keijut ovat melko lailla ihmisten kaltaisia, tosin pienikokoisempia ja he asuvat syvällä maan alla, jonne ihminen on ne ajanut. Keijuja on kuitenkin monia lajeja, mennikäisistä hiisiin ja kentaureista kääpiöihin. (Minulla, jolla on pinttyneitä mielikuvia juurikin kentaureusta ja kääpiöistä kesti kyllä jonkin aikaa tottua Colferin näkemyksiin, jotka eroavat varsin paljon Narnia/Taru sormusten herrasta tyylisistä taruolennoista.) Ja vaikka keijuilla on käytössään taikuutta, tekiniikka on syrjäyttänyt sitä paljolti. Tekniikastakin oli mahtavaa lukea ja esimerkiki biopommien sekä iiriskameroiden voisin kuvitella vetoavan myös poikalukijoihin. Mutta asiasta toiseen, vuorossa itse Artemis Fowl. Artemis Fowl toi taas mieleeni mieltymykseni älykkäisiin päähenkilöihin, joiden huippua Artemis on. Itse rakastin lukea Artemiksen superälykkäistä suunnitelmista, joita muistan ensimmäisellä lukukerralla olleen mahdoton arvata. (Ja oikeastaan jouduin miettimään kunnolla, että edes ymmärsin kaikki käänteet :D.) Artemis Fowl on nero kaikessa mihin ryhtyy, on kyseessä sitten Mona Lisan jäljennös, sifonian sävellys tai nerokas varkaus. Oikeastaan nuoren rikollisneron ainoa heikkous on fyysisessä voimassa, mutta sitä varten Artemiksella on uskollinen ystävänsä ja henkivartijansa Butler. Sitten vielä huumorista. Colfer lukeutuu mahtavassa huumorissaan samaan kastiin Rick Riordanin kanssa. Hahmojen älyttömät tokaisut, sekä älyvapaat juonenkäänteet ja fantasiaelementit takaavat sen, ettei naurua puutu tätä kirjaa lukiessa. Juoni ei kuten jo mainittua päästänyt otteestaan tällä toisellakaan lukukerralla ja olen varma, että tulen lukemaan myös muut Artemis Fowlit uudenpaan otteeseen.

Virve
marraskuu 20, 2012

Luin vasta Artemis Fowlin koska olen vierastanut kirjassa olevia keijuja. Mielikuvani keijuista oli että he ovat rauhaarakastavia hempeilijöitä. Lainasin kaverin ehdotuksesta ja koukkuunhan sitä jäi! Yksi lempikirjoistani tähän mennessä ja en usko että asia tulee muutumaan. Pidin eniten Artemiksen nokkelasta älykkyydestä ja nerokkaista hahmoista.

Sielunsyöjä
heinäkuu 13, 2012

Vasta viime kirjastoreissulla tuli Artemis Fowlin seikkailuun tartuttua, kun olen aikaisemmin vierastanut vähän liikaakin tätä ideaa jostain kummasta syystä. Mietinpä vaan tän suosiota. Jos tällä on niin paljon faneja, niin kaippa tää jotenkin erityishyvä on. Tyytyväinen olen siihen, että kirjaan tartuin ja tokan osan etsin heti , kun kirjastoon ennätän. Nousi heti suosikkikirjasarjojeni listalle ja siellä pysyy varmastikkin pitkään. Ehkä yksi syy näin myöhään sarjaan tutustumiseen oli ala-aste, jossa opettaja lykkäsi kouraani Artemis fowl - sarjakuvapokkarin, joka ei oikeen ollut mieleeni. Silloin olinkin tosin erillainen, kuin nykyään :D

Pirita
kesäkuu 23, 2012

Tää on jotain niin ihanaa. Artemis on pätevänä "pikkupoikana" jotenkin ihana, ja se eroaa tavallisita poikapäähenkilöistä. Butler, Holly ja muut hahmot ovat niin täydellisesti mietittyjä, että ihmettää. En vaan voi käsittää miten Eoinilla on riittänyt mielikuvitus tähän kaikkeen!

Nina98
toukokuu 14, 2012

Artemis Fowlit vain kuuluvat ikuisiin suosikkeihini. Rakastan sarjan hahmoja, he ovat kaikki vahvaluonteisia, huumorintajuisia ja jotakin muuta yhtä hienoa. Artemis on ehkä parhaita kuvitteellisia henkilöitä johon olen törmännyt!

Totoro
tammikuu 27, 2012

Aluksi oli vaikea ymmärtää mistä puhuttiin ja mitä tapahtui, mutta kun oli lukenut hetken aikaa, ei voinut keskeyttää, vaan oli pakko jatkaa! Henkilöt olivat kiinnostavia, juoni mainio ja... Siinä oli vain jotain niin siistiä!

Thrain
tammikuu 8, 2011

Kirja on ihan hauska nuortenkirja, jossa on keskimääräistä paremmat henkilöt. Artemis, (erityisesti) Butler, Root ja muut ovat erittäin toimivia hahmoja, ja teksti on erittäin sujuvaa. Juoni on kohtuullisen tuore, eikä vauhtia ja vaarallisia tilanteita puutu. "Normaaleille" mytologiahahmoille annetaan hieman uutta puhtia. Kirja oli kaikenkaikkiaan hyvä, joskin jää erinomaisesta. Nuortenkirjaksi todella hyvä, hahmot olisivat kuitenkin kaivanneet lisää särmää. Ehkä sarjan seuraavissa osissa? Jos arvosana pitäisi antaa suhteutettuna ennakko-odotuksiini, niin arvosana olisi 5+/5. Pitkästä aikaa erittäin positiivinen yllätys.

ellue
marraskuu 7, 2009

Tämä on yksi lempikirjojani. Tätä vain jaksaa lukea aina uudelleen. Artemis Fowl on kiinnostava ja salaperäinen henkilö, ja erittäin fiksu. Kirjan juoni on kiva ja jännittävä. Fantasian ystävä kun olen, keijutkin kiinnostavat. Ja he vielä asustavat maan alla. Kirjasta ei voi sanoa muuta kuin vau.

Xariel
maaliskuu 6, 2009

"Artyt on vaan niin ihania." Aivan, ja vielä kiinnostaviakin kaupan päälle! Tässä Artemis Fowlien ensimmäisessä osassa juoni on vain minusta niin nerokas. Varsinkin lopetusta voi kutsua yllättäväksi ainakin sillä tapaa, että (tietenkin päähenkilö pelastuu lopussa, mutta) se tapa, jolla kaikki ratkesi Artemiksen osalta, oli vähintäänkin yllättävä. Koko ajan ajattelin, että ei se mene niin pitkälle, ei ne mene niin radikaaleihin toimiin, mutta sitten kun kaikki tapahtui... ^^ Historiaa. :p Kirjassa on toimintaa, ja sitä hienoa huumoria, mikä on minusta tunnusomaista Colferin teoksille. Hienovaraista tai silmilletunkevaa, mutta silti ylensä toimivaa eikä koskaan ilkeää. Ironiaa ja sanoilla leikittelyä löytyy myös, ja kuulin että Artemis olisi vieläkin itsetietoisempi ja ärsyttävämpi tyyppi englanniksi. Täytyy mahdollisuuksien mukaan kokeilla. Ei sillä etteivätkö suomennokset olisi erinomaisia, huonolla suomennoksella tämä olisi pahimmassa tapauksessa saanut neljä tähteä viiden sijasta. Henkilökemia toimii ja hyvin. Hahmot ovat mielenkiintoisia, hauskoja ja omaperäisiä. Foaly ja Butler yksinä esimerkkeinä, unohtamatta tietenkään itsetietoista lapsinero Fowlia ja muita keijuja kuten Julius Rootia ja Hollya ja ihmisiä kuten Artemiksen vanhempia... jokaisessa hahmossa on jotain mielenkiintoista, eikä ohuita hahmoja oikeastaan ole, siinä merkityksessä missä sitä olen tottunut käyttämään joidenkin muiden kirjojen kohdalla. Tiivistettynä; hauskaa, nopeaa, viihdyttävää ja kevyttä lukemista. Suosittelen ehdottoman taatusti. ^^

Midori
marraskuu 14, 2008

Rikollisuuden huipulla paistatteleva lapsinero kohtaa tuhansia vuosia piileskelleen keijukansan. Tässä kirjassa pannaan päähenkilöiden nokkeluus ja lukijoiden nauruhermot koetukselle. Artemisin piinkova kuori, älykkyys ja kylmä iva ovat hykerryttäviä yksityiskohtia ja täyden vastuksen niille tarjoaa tuittupää keijukomisario äkkipikaisineen pomoineen ja vainoharhaisineen teknikkoineen. Ovatko keijut todella sitä mitä tarinamme kertovat? Nuoren rikollisneron matkassa viihtyy loppuun asti.

tintti89
elokuu 29, 2007

Artemis Fowl on hyvin kirjoitettu nuortenkirja. Kekseliäs juoni ja ovelat henkilöt pitävät lukijan lujasti otteessaan. Juoni on arvaamaton ja etenee sujuvasti kohti kirjan loppua. Henkilöt ovat humoristisia ja heidän seikkailuaan jaksaa seurata läpi kirjan. Suosittelen lämpimästi kaikille fantasian ystäville!

Jackalbury
maaliskuu 8, 2007

Artemis Fowl on hauska ja jotenkin naurettavan irvailevasti maailmaa katseleva kirja. Keijujen ja ihmislapsen taistelu tekee kirjasta mielenkiintoisen, myös siinä kuvattu kätketty Keijujen maailma joka sijaitsee "meidän" eli ihmisten arkimaailmassa. Toiminta ja jännitys vauhdittavat kirjaa ja hauskimpia hahmoja olivat majuri Root ja Foaley. Artemis vaikuttaa ilmetyltyä lapsinerolta joka älyllään käyttää opportunistisesti hyväkseen ihmisiä. Artemiksen pahiksen kuvaa lieventää hänen äitinsä ja kaipuunsa isäänsä kohtaan. Kirja on hyvä ja välttää kaikki kliseet ja kääntää osan niistä päälaelleen. Suosittelen kirjaa kaikille jotka pitävät hyvästä lukunautinnosta. Arvosana: 8+.

Gwer
maaliskuu 5, 2007

Ensimmäisessä Artemis Fowl kirjassa Artemis on pahis ja itserakas pikkupoika tai sellaista julkisivua hän yrittää pitää pystyssä. Kirjan toisia henkilöitä kuvaillaan ja liitetään tarinaan sulavasti, kuitenkin pitäen Artemiksen etusijalla, Holly Shortin kanssa. Huumoria tästä kirjasta saa revittyä ja ehkä parhaimmasta päästä jos vertailee sarjan toisiin osiin. Jos haluaa piristystä tämä, kirja kannattaa lukea. Varsinkaan ironisen sävytteisestä huumorista ei ole puutetta. Mukaansatempaava ja vauhdikas fantasiakirja. 12 vuotiaana kun tämän luki se oli huippu, mutta kyllä vielä 17 vuotiaanakin sen pystyy lukemaan tylsistymättä. Että kannattaa vanhempienkin ihmisten tätä kokeilla ja jättää ennakkoluulot sikseen. Eihän sitä tiedä jos vaikka pitäisikin..

Soturiorava
maaliskuu 22, 2015