Bree Tannerin lyhyt elämä

@ Stephenie Meyer
Bree Tannerin lyhyt elämä - Stephenie Meyer 7.20   344

Bree Tannerin lyhyt elämä: Epäilys-romaani. Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Pirjo Ruti. Sidottu.

”En enää välittänyt siitä, mitä kukakin ajatteli. Minun ei tarvinnut. Olin nyt jumala. Vahvempi, nopeampi, parempi. Kenelläkään muulla ei ollut merkitystä.”

Hän on vastasyntynyt vampyyri. Hän on osa Victorian – Edwardin kostonhimoisen arkkivihollisen – armeijaa, jonka tehtävä on tuhota Cullenit ja Bella.

Bree Tannerin punaisten silmien kautta välittyy nuorten vampyyrien verenhimoinen maailma ja sen pimeät puolet. Breen elämää syventävä tarina kulkee uusien vaarojen ja salaisuuksien kautta Epäilys-romaanista tuttuun unohtumattomaan päätökseen.

Kirja julkaistu kesäkuu 17, 2010 (WSOY)
Tietoja muokattu tammikuu 27, 2016

Houkutus

Tunnetaan suomeksi myös nimellä Twilight-saaga.

Houkutus (Houkutus #1) 7.82   1055
Houkutus: Kuvitettu opas vampyyrisaagaan 7.52   109
Houkutus / Elämä ja kuolema: Twilight kymmenvuotisjuhlakirja 6.50   46
Keskiyön aurinko 6.38   35

syyskuu 5, 2019

Luin kirjan englanniksi, mistä en juurikaan pidä, joten se ei tehnyt vaikutusta. Täytyy lukea uudemman kerran suomeksi, että voi verrata itse saagaan, jonka luin suomeksi. Näkökulma kirjassa oli kuitenkin mukava, koska nyt seurattiin tapahtumia toisesta näkökulmasta. Ideana toimiva!

Lexei
toukokuu 13, 2014

Tarinaa oli mukava lukea myös tästä näkökulmasta. Hieman erilaista vastasyntyneen vampyyrin elämää. Verrattuna twilight- tarinoihin, tämä oli mielestäni myös eritavalla kirjoitettu teos.

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Ihan mielenkiintoista oli lukea tämäkin, samaa tarinaa eri näkökulmasta :) ainahan se tuo syvyyttä eri tilanteisiin, ja saa erilaisia mielipiteitä ja tuntumia asioihin.. Breehen pääsi melko hyvin sisään tällaisessa lyhyessäkin katsauksessa :)

BookSolder
marraskuu 11, 2013

Hyvä kirja! Todella mukava lukea tästä Breen näkökulmasta. Ja vaikka tiesin, että Bree kuolee se tuli kuitenkin shokkina.

kesäkuu 28, 2013

Hyvä kirja. Mielenkiintoista seurata tarinaa vastasyntyneen vampyyrin silmin, tämän näkökulmasta.

Molekyyli
toukokuu 15, 2013

Paras kirja Teilight-saagassa. Ei oikeastaan liity mitenkään Bellan tarinaan, mutta ehkä syy onkin juuri se. Kirja oli alusta asti mielenkinntoinen, ja Breehen on helppo samaistua. Fred(<3) on aivan ihana.

Turquoise_fox
tammikuu 25, 2013

Kirja oli todella lyhyt,mutta siinähän se idea olikin. Mielestäni tämän sivuhenkilön tarinaa olisi ollut kiinnostava seurata pitempäänkin.Bree oli paljon kiinnostavampi kuin Bella. Bree ei halunnut muuttua vampyyriksi tai elää niiden joukossa,toisinkuin Bella. Hän ei voinut tehdä valintaansa itse. Henkilöön on ehkä siksi helpompi samaistua,vaikka kirja on lyhyt.

Ceres
joulukuu 28, 2012

Hieno lisä Twilight saagalle. Vaikka kirja olikin kokonaisuudessaan hyvin lyhykäinen, niin laatu korvasi määrän. Vaikka näin lyhkäisissä kirjoissa en yleensä ehdi samaistua henkilöihin kovinkaan paljoa, niin tämä kirja oli poikkeus säännöissä. Ehdin samaistua useampaankin henkilöön, ja myöskin vihastua moneen. Mielestäni jo se, että kirja herättää lukijassa vahvoja tunteita, on hyvän kirjan merkki. Eihän se pelkästään tee teoksesta hyvää, mutta ainakin se on yksi osasyy siihen. Teksti oli hyvin Meyermaista, ja kulki hyvin pitkälle samaa rataa kuin Twilight saagan kirjat. Luettavuus oli helppoa, sillä teksti oli selkeää. Juonesta pidin myös kovin. Vaikka siihen kuuluukin paljon surua ja pettymystä, varsinkin loppupuolella, niin silti se oli mielenkiintoinen eikä jätä lukijaa kylmäksi. Kertojaan, eli Breehen samastui hyvin, ja hänen tunnetilojaan kuvattiin hienosti. Viittä tähteä en kuitenkaan kirjalle antanut, sillä siellä oli joitain kohtia mistä en pitänyt. Mutta niinhän se on, yksi kirja ei voi miellyttää täysin kaikkia. Kuitenkin, suosittelen kaikkia Twilight saagan faneja lukemaan myös tämän teoksen.

Breetz
kesäkuu 24, 2012

Kirjan luki alle päivässä, mikä ei sinänsä haitannut. Viimeisissä sanoissa tiesin, mitä tapahtuisi, olinhan lukenut Epäilys-romaanin ja katsonut leffan, mutta silti se sai kylmät väristykset kulkemaan pitkin selkääni ja kun suljin kirjan, jäin hyvin pitkäksi aikaan miettimään, mitä olin äsken lukenut. Bree on kiinnostava hahmo, pystyin vaivatta samaistumaan häneen. Fredin kohtalo mietitytti, mutta varmaan sen kuuluikin jäädä pimentoon. Sai lisää pohdittavaao,o Jotkut kavereistani olivat lukeneet tämän kirjan ja jotkut kommenteista (he kertoivat kommentinsa minulle, koska olin suositellut heillä tätä kirjaa) olivat tälläisiä: "Ähhh.. loppuipa se kesken" tai "Lisäosia tähän kirjaan!" Ei. Minunmielestäni tähän kirjaan ei tarvinnut lisäosia eikä se loppunut kesken. Sen kuuluikin jäädä niin, kuinse jäikin. Tietenkin olisi ollut mielenkiintoista ja hauskaa seurata, mitä Breelle tapahtuisi valkoihoisten luona ja miten ehkä Bree muuttuisi. Mutta ei. Se jäi juuri sellaiseen kohtaan kuin pitikin=) 5+/5 =D

Ferren
joulukuu 6, 2011

Kirjan lukee helposti yhdessä päivässä. Oikeastaan koko ajan mielenkiinto säilyi. Kirjan viimeisen lauseen kohdalla karvat nousivat pystyyn ja jäin hetkeksi paikalleni sitä miettimään. Kirja myötäilee loistavasti Epäilystä, tapahtumat ovat samat ja päähenkilön Breen tausta on selvästi tarkkaan harkittu. Täydet viisi tähteä tulevat siitä, että siinä oli hyvät, persoonalliset henkilöt ja toimivan romanssin ainekset. Omasta mielestäni juuri nuo ovat hyvän kirjan aineksia. Viisi tähteä annan myös sen johdosta, että teos kertoo samat tapahtumat suositun kirjasarjan sivuhenkilön näkökulmasta. Olisin halunnut tietää mm. Diegon ja Freaky Fredin kohtalosta, mutta ehkä sen oli tarkoitus herättää sama epätietoisuuden tunne, jonka myös Bree koki.

Tulilintu
syyskuu 2, 2011

En yleisestipidä juurikaan Meyerin kirjoista, mut tämä oli melko hyvä. Henkilöissä huomattava parannus verrettuna Huokutuksen hahmoihin. Bree on hahmo, johon pystyy samaistumaan, toisin kun nämä "täydelliset vamppyyrit, lumoavat ihmissudet ja raivostuttana Bella. Juoni oli mukava, tosin kirja loppui liian pian...

Nafisan
kesäkuu 25, 2011

Bree Tannerin lyhyt elämä käsittää paitsi verenjanoa, se kertoo myös kuinka vampyyrimaailmassa osataan pelata kieroa peliä. Kirja paljastaa niin vastasyntyneiden janon kuin selviytymistaistelun kyllästämän maailman, on siinä myös yllättävää ystävyyttä ja hellyyttä. Kiinnostavia hahmoja olivat Diego ja etenkin Fred, jonka kohtalo jää mietityttämään. Kirja sopii vampyyri-saagan lukeneille, etenkin niille. jotka jo tietävät kuinka Epäilyksessä kävi. Kirjaa ei todellakaan jaksanut lukea yhteen pötköön, sillä mm. nuorten vampyyrien rähinät alkavat nopeasti toistaa itseään ja välillä tuntuu kirjailijan pakottaneen novellinsa kirjan mittoihin. Vähemmällä itsetoistolla ja sivuhenkilöihin syventymällä kirja voisi toimia itsenäisestikin, nyt se on vain laimea sivutuote.

toukokuu 26, 2011

Ihana, lyhyt tarina vastasyntyneen näkökulmasta. Tuo vähän uutta näkökulmaa Epäilys-kirjalle. Osoittaa, että myös nämä vastasyntyneet kykenevät ajattelemaan ja tuntemaan eivätkä ole pelkkiä "petoja". Surullinen myös, koska muisti koko ajan sen, mitä Bree joutuu kokemaan. Helppolukuista tekstiä. Tämä kirja piti tottakai hommata heti omaan hyllyyn.

syyskuu 12, 2010

Hyvä kirja. Pidin siitä ettei kirjassa ollut ollenkaan lukuja. Saatoi lopettaa mihin kohtaan hyvänsä tai olla lopettamatta. Erilaista mutta toimivaa. Pidin myös siitä ettei päähenkilö ollut mikään tyypillinen "ihana neitokainen", vaan itsekäs ja eläimellinen daami.

Twister
kesäkuu 29, 2010

Mukavan lyhyt, yhdellä istumalla luettava kirja, mikä toi uutta näkökantaa Eclipseen ja valoitti "newborn" vampyyrien syntyä ja sitä mitä tapahtui kirjan ulkopuolella. Tempaisi mukaansa nopeasti, vaikka aluksi sitä epälinkin. Tämä pitää saada omaan hyllyyn kun pokkarina ilmestyy.

Mallaspappi
tammikuu 20, 2018