Käärmeen lahja

@ Lene Kaaberbøl
Käärmeen lahja (Näkijän kirja #3) - Lene Kaaberbøl 8.20   206

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Annika Eräpuro. Sidottu.

Huippusuosittu, viidelletoista kielelle käännetty fantasiasarja jatkuu

Näkijän tytär, äitinsä pelätyn lahjan perinyt Dina ei ole koskaan nähnyt isäänsä. Juhannusmarkkinoilla Dina ihmettelee salaperäistä miestä, joka seurailee ihmeen tarkasti perheen liikkeitä. Outojen tapahtumien myötä Dinan äidin on viimein pakko paljastaa totuus: mies on mustamestari Sezuan, pahamaineinen valehtelija ja ihmisten manipuloija – ja Dinan isä.

Tapahtumat johdattavat Dinan äiteineen ja sisaruksineen hurjalle pakomatkalle, joka ei pääty ennen kuin Dina uskaltaa kohdata myös isältä perityn puolen itsessään.

Tanskalaisen Lene Kaaberbølin (s. 1960) neliosaisesta menestyssarjasta ovat aiemmin ilmestyneet kirjat Näkijän tytär sekä Näkijän amuletti, jotka ovat lumonneet kaikenikäiset lukijansa.

Kirja julkaistu syyskuu 8, 2006 (Otava)
Alkuperäinen nimi 'Slangens gave'
Käännetty englanniksi The Serpent Gift
Tietoja muokattu helmikuu 14, 2023

Näkijän kirja

"Näkijän kirja -sarjan keskiaikainen fantasiamaailma on lumonnut tiensä kaikenikäisten lukijoiden sydämiin."

Näkijän tytär (Näkijän kirja #1) 7.62   301
Näkijän amuletti (Näkijän kirja #2) 7.24   227
Käärmeen lahja (Näkijän kirja #3) 8.20   206
Näkijän sota (Näkijän kirja #4) 7.98   190

Lady Kissane
heinäkuu 6, 2012

Minusta Sezuan muistutti hiukan lasta. Hän ei täysin ymmärtänyt, miksei olisi saanut tappaa Nazimia. Kirjailija on tässä onnistunut herättämään sympatioita veljensätappajaa kohtaan. Olisi ollut mukava tietää tästä hahmosta enemmän. Kirja itse soveltuu paremmin minua nuoremmille. En muista, milloin luin sen ensimmäistä kertaa. Kärsivällinen kahdeksanvuotias tai vähän lukenut nuori saisi siitä varmaankin eniten irti.

tintti89
syyskuu 23, 2007

Kirja oli hieman parempi kuin sarjan edelliset kirjat. Juoni oli erittäin mielenkiintoinen ja uusia henkilöitä oli mukava seurata. Sezuanin ja Dinan suhteen kehittyminen oli kuvailtu hyvin. Isoa miinusta kirjalle aiheuttaa lapsille suunnattu kirjoitustyyli. Myös eläimien nimien suomentaminen ärsyttää.

Jackalbury
maaliskuu 5, 2007

Kirjassa Dina oli hieman erilainen kuin aiemmin, vailla Näkijän silmiä hänellä ei ollut yhtä suurta voimaa kuin niiden kanssa. Sezuan ja Nazim olivat traagisia hahmoja ja ruhtinas Arthos lievästi sanoen psykopaattinen. Tarina kulki hyvin ja kuljetti mukanaan ilman että kiinnostus olisi hiipunut. Kaaberböl kirjoittaa hyvää nuorten fantasiaa. Saurus oli lopussa jotenkin hauska hahmo, yksinäinen peto joka lauloi. Nico jäi varsin sivuun kun Davinia korostettiin lisää. Varmaankin Nico nousee seuraavassa kirjassa merkittävämpään asemaan kun käydään lopullista taistelua Dunarkin hallinnasta. Sagislocin ruhtinaskunnan valtiojärjestelmä muistutti minusta aika paljon Kolmannen Valtakunnan ja Stalinin Neuvostoliiton meininkiä. Lapset käännetään vanhempiaan vastaan ja lapsia muokataan psykologisilla keinoilla. Dina sai tavallaan Näkijän silmiä korvaavan kyvyn saadessaan Sezuanin huilun. Suosittelen kaikille fantasianystäville. Arvosana: 8.

Xariel
helmikuu 26, 2007

Tämän kirjan arvostelin viiden tähden arvoiseksi ihan siitä syystä, että tämä ylitti edeltäjänsä kirkkaasti. Mustamestari on hyvä hahmo, paha vain että hänen ilmestymisensä myötä Dinan mahdollinen Käärmeen lahja vie Dinaa koko ajan lähemmäs "kaikkivoipa sankari, jonka taikavoimat ovat maailman mahtavimmat"-tyyliä. Lopputuloksen saa tietää vasta neljänmnessä kirjassa, mutta olen varma, että Kaaberbol keksii jotain parempaa. Saurus oli ihana. Jostain syystä tämä kirja nosti Davinia tärkeäksi hahmoksi ja karkoitti Nikon jonnekin kauas kärjestä. Miksi? Oletin asian olevan toisinpäin. kaikesta huolimatta, tässä kirjassa oli toimintaa ja jännitystä hyvin yhteen kudottuna. Mainiots nuortenfantasiaa.

Eeva
Eeva