Artemis Fowl (Artemis Fowl #1) - Eoin Colfer8

Kirja-arvio :: Artemis Fowl

Kirjoittanut Sielunsyöjä

Vasta viime kirjastoreissulla tuli Artemis Fowlin seikkailuun tartuttua, kun olen aikaisemmin vierastanut vähän liikaakin tätä ideaa jostain kummasta syystä. Mietinpä vaan tän suosiota. Jos tällä on niin paljon faneja, niin kaippa tää jotenkin erityishyvä on. Tyytyväinen olen siihen, että kirjaan tartuin ja tokan osan etsin heti , kun kirjastoon ennätän. Nousi heti suosikkikirjasarjojeni listalle ja siellä pysyy varmastikkin pitkään. Ehkä yksi syy näin myöhään sarjaan tutustumiseen oli ala-aste, jossa opettaja lykkäsi kouraani Artemis fowl - sarjakuvapokkarin, joka ei oikeen ollut mieleeni. Silloin olinkin tosin erillainen, kuin nykyään :D

Artemis Fowl

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuva: Tony Fleetwood. Sidottu, kansipaperi.

”Pysy loitolla, ihminen. Et tiedä minkä kanssa olet tekemisissä.”

Vain 12-vuotias Artemis Fowl on tunnetun rikollissuvun nuorin vesa. Kun Artemis kaappaa rohkean menninkäiskomisario Holly Shortin panttivangikseen, maan alla asustavien keijujen, maahisten ja peikkojen yhteisrintama uhittelee päihittävänsä kevyesti nokkelan pojankoltiaisen.

Hautautuneiden Alueiden Lainvalvonta HAL huomaa kuitenkin pian kohdanneensa hämmästyttävän älykkään vastustajan. Artemis uskoo päässeensä käsiksi maanalaisiin rikkauksiin, mutta juuri silloin HAL muuttaakin pelin sääntöjä...

Artemis Fowl on kirja, joka käynnisti hurjan hullunmyllyn hyvissä ajoin ennen ilmestymistään. Kaikkien aikojen vauhdikkaimman ja hauskimman fantasiaseikkailun menestys yllätti täydellisesti niin kirjailija Eoin Colferin kuin kustantajat ja elokuvatuottajat. Lukijat eri puolilla maailmaa ovat ihastuneet Artemis Fowlin seikkailuihin, joista kuulemme lähivuosina vielä paljon enemmän.

”Raikas, hulvaton ja pakko lukea yhdeltä istumalta.”

”Suorastaan täydellinen tarina.”

”Mielikuvitusta tulvillaan ja kutkuttavan hauskaa luettavaa.”

”Näin terävää fantasiaa en ole lukenut pitkiin aikoihin.”

”Niin uskomaton juttu, että tosikkoja varmasti heikottaa.”

”Täynnä toimintaa. Huippu!”

”Tämän jälkeen aloin nähdä merkkejä keijuista kaikkialla.”

”Olipa vaan erinomainen kirja.”

”Ilmoittakaa heti, kun Artemisin seikkailut jatkuvat!”