Kirja-arvio: Yöpartio

Kirjoittanut Eija - 3.0

Kirja koostuu kolmesta lyhyemmästä tarinasta. Tarinat eivät ole erillisiä ja ne tulee lukea järjestyksessä, sillä aina jälkimmäisessä viitataan edellisiin tapahtumiin. Tarina kertoo hyvän ja pahan välisestä taistelusta ja toisaalta siitä, että tasapaino niiden välillä täytyy säilyttää. Valon ja Pimeyden palvelijoilla, Muilla, on tiukat keskinäiset säännöt miten saavat toimia. Jos jompikumpi osapuoli tekee rikkeen, toinen saa mittavan hyvityksen ja näin edesauttaa omaa asiaansa. Juonen lomassa pohditaan suurempia kysymyksiä ja tuodaan esiin elämän viisauksia, mutta jokin Yöpartiossa ei oikein istunut kohdalleen, jokin häiritsi. Tuntui, että välillä sanavalinnat ja asioiden käsittely olivat epäsopivia tilanteeseen. Itse juonikaan ei minua sykähdyttänyt. Vaikka Muut olivat poikkeuksellisia hahmoja kyvyiltään, he tuntuivat välillä tuossa urbaanimiljöössä kovin tavallisilta illanviettoineen ja Harley Davidsoneineen, poppoo toi ihan mieleeni J.R. Wardin Mustan tikarin vampyyriveljeskunnan (mikä ei ollut hyvä juttu).

Tietoa kirjasta :: Yöpartio

Sergei Lukjanenko Julkaistu: huhtikuu 10, 2012
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia
Avainsanat: elokuva, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Arto Konttinen. Kansi: Tex Hänninen / BunnyDuck Grafiks. Sidottu.

Moskovassa elää ihmisten joukossa Muita – noitia, velhoja, vampyyreja ja ihmissusia – jotka kuuluvat Valon tai Pimeyden voimiin. Ne ovat riippuvaisia ihmisistä ja toistensa vihollisia, mutta tulevat toimeen, koska noudattavat Sopimuksen ehtoja. Sopimus laadittiin pitkän, tuhoisan sodan päätteeksi. Sen noudattamista valvomaan perustettiin kaksi partiota: Valon ... (lisää)

Pahan veren valtakunta (Sookie Stackhouse, #7)Viimeinen partio (Partio, #4)Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Varjojen kaupungit I–III
Uusin jäsen: Dragon X