Kirja-arvio: Metro 2033

Kirjoittanut Eija - 4.0

Metro 2033 on kerrassaan viihdyttävä tieteisfantasia alusta loppuun. Vaikka kirja oli paksu, lukeminen ei tuntunut missään vaiheessa tylsältä. Ei häirinnyt myöskään se, että alussa joutui usein metrokarttaa vilkuilemaan, että tiesi missä mennään. Kirjassa kuvattiin hyvin metron elämää, jossa on yhtäläisyyksiä vaikkapa lähimenneisyyden Venäjän oloihin – kirja tuntuikin hyvin venäläiseltä (no tietenkin… Moskovassa ollaan). Kirja on oikeastaan matkakertomus – siirrytään paikasta toiseen ja matkalla kohdataan esteitä ja uhkia. Pidin kirjan kauhutunnelmasta, mitä esiintyi pimeissä tunneleissa matkaamisessa, eri ihmisryhmittymien kohtaamisissa ja ei vähäisimpänä ollenkaan maanpäällisten jaksojen hirviöiden muodossa.

Tietoa kirjasta :: Metro 2033

Dmitri Gluhovski Julkaistu: lokakuu 12, 2010
Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: videopeli, ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Anna Suhonen. Nidottu.

Ylhäälläkin oli elämää, muttei siinä merkityksessä kuin ihminen sen yleensä ymmärtää.

Vuosi 2033. Ydinsodan jälkeisessä maailmassa ihmiskunnan rippeet elävät Moskovan synkeissä metrotunneleissa. He taistelevat olemassaolostaan pimeydessä kehittyviä uhkia vastaan, ja kilpailevat metroasemat käyvät kamppailua linjojen hallinnasta.

Maanpäällinen sivilisaatio on ... (lisää)

Poltettu maa (Maze Runner, #2)Viallinen (Viallinen, #1)Tähtisade (Tähtitrilogia, #2)Musta linna ja muita outoja tarinoitaPerijätär (Valinta-sarja, #4)
Uusin jäsen: valde määttä