Samarkandin amuletti (Bartimeus-trilogia #1) - Jonathan Stroud8

Kirja-arvio :: Samarkandin amuletti

Kirjoittanut D.U.C.K_37

Tätä on vähän hankala arvostella itsenäisenä kirjana, mutta yritän kuitenkin. Kirjana tämä ei päihitä trilogian kahta seuraavaa osaa, ja varsinkin alku oli melko tylsähkö. Kuitenkin loppua kohden juoni vähän parani, mukaan tuli myös jännitystä ja tiukkoja tilanteita. Lopetus olikin aivan liian ennalta-arvattava ja tylsä. Sankari pelastaa maagikot ja nousee suosioon... Nathaniel oli kuitenkin mukavampi kuin toisessa osassa, vaikka kolmannessa alkoikin saada näitä piirteitä takaisin. Tietysti se oli olennainen osa juonta. Bartimeuksen alaviitteet olivat hauska lisä kirjaan, niistä pidin kovasti.

Samarkandin amuletti

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto 2006 (paras lastenkirja, koko trilogia).

Kun Nathaniel, maagikko Arthur Underwoodin oppipoika, kutsuu luokseen 5000 vuotta vanhan dzinni Bartimeuksen, Bartimeus ei arvaa mikä häntä odottaa. Nathaniel ei kaipaa niitä tavanomaisia taikatemppuja, joita hengiltä yleensä pyydetään. Hänellä on mielessä aivan muuta ja paljon vaarallisempaa: kosto.

Bartimeuksen on varastettava kuuluisa Samarkandin amuletti Simon Lovelacelta, vaikutusvaltaiselta ja julmalta maagikolta, joka hallitsee Lontoota ja nöyryyttää Nathanielia kaikin keinoin.

Bartimeusta sapettaa: hänen tuhansia vuosia vanhan dzinnin, joka on puhunut itse kuningas Salomonin kanssa, on otettava vastaa käskyjä keskenkasvuiselta pojankoltiaiselta. Mutta lahjakas oppipoika on päättänyt päihittää mestarinsa ja tulla heitä paremmaksi maagikoksi!

Samarkandin amuletti on huima, rönsyilevä tarina maagikoiden hallitsemasta Lontoosta ja Isosta-Britanniasta. Näkökulma on herkullinen: kertojana on ikivanha henki, dzinni, joka tarkastelee maailmaa hilpeän purevasti.

Jonathan Stroud on brittiläinen kirjailija, joka on aiemmin julkaissut kolme nuortenkirjaa. Samarkandin amuletti on trilogian ensimmäinen osa. Trilogian julkaisuoikeudet on myyty 12 maahan ja siitä on tekeillä myös elokuva.