Kadotettu kuningas (Suojelijoiden tähti #1) - Margaret Weis6

Kirja-arvio :: Kadotettu kuningas

Kirjoittanut Jussi

Kadotettu kuningas oli myönteinen yllätys, se toimi hyvin "aivot nollalle" -viihteenä. On pitkä aika siitä, kun olen viimeksi lukenut Margaret Weisilta näin onnistuneen teoksen. Vuonna 2005 suomennettu Akhranin profeetta pääsi ehkä samoille tasoille, vaikka taisin pitää Kadotetusta kuninkaasta enemmän kuin yhdestäkään Profeetan ruusu -trilogian osasta. Tähtien sotaa kirjassa kopioitiin surutta, mutta myös George Lucas otti monet ideansa muualta. Suojelijoiden tähden avausosaa voi moittia hyvin avoimesta lopetuksesta. Pituuttakin saattoi olla liikaa, saman tarinan olisi pystynyt kertomaan vähän tiiviimmin. Kirjan perusteella Weis on kotonaan science fictionin parissa. Kadotettua kuningasta lukiessa huomasi, miten paljon kirjailija on taantunut vuosien kuluessa. 1990-luvulla hän pystyi vielä luomaan kiinnostavia hahmoja ja ihmissuhteita, ero uudempaan tuotantoon on merkittävä. Äskettäin petyin kovasti Lohikäärmelaivojen toiseen osaan ja päätin jättää sarjan kesken.

Kadotettu kuningas

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Mika Renvall. Kansi: Jukka Murtosaari. Nidottu.

Margaret Weisin scifi-sarja Suojelijoiden tähti alkaa!

Vallankumous on syössyt galaktisen kuningashuoneen vallasta. Suojelijoiksi nimetty ryhmä saa kuitenkin pelastettua kruununperijän, joka on vastasyntynyt, pois vallankumouksen jaloista. He ovat myös sitoutuneet suojelemaan kruununperijää. Tasavalta on etsinyt jo nuorukaiseksi kasvanutta kruununperijää ja ovat vihdoin päässeet hänen jäljilleen.

Samaan aikaan toisesta galaksista kotoisin olevat corasialaiset hyökkäävät ja tasavallan huomio kääntyy heihin. Eikä kruununperillistä tavoitteleva sotapäällikkökään ole täysin lojaali tasavallalle.

Margaret Weis on kirjoittanut vauhdikkaan scifi-seikkailun, jossa hän jälleen kerran näyttää kirjoittajan kykynsä.