Kirja-arvio: Muks!

Kirjoittanut Jussi - 4.0

Muks!:n teemana on kääpiöiden ja peikkojen välinen vihanpito sekä legendaarinen Koomin laakson taistelu. Pratchett pohtii mm. rasismia ja fundementalismia. Päähenkilö on Sam Vimes, ja teos kuuluukin vartiosto-sarjaan. Kirjassa on paljon viittauksia Maanalaisen elefantin tapahtumiin, joka kannattaa olla luettuna ennen Muks!:iin tarttumista. Minä pidin Muks!:sta, se oli hyvä kuten kaikki Kiekkomaailma-romaanit. Mutta edellisvuosina Pratchett oli kirjoittanut muutaman erinomaisen kirjan (esimerkiksi Yövartiosto ja Posti kulkee), eikä tämä pärjännyt niille. Mielestäni Muks! on heikoin Viimeisen mantereen jälkeen ilmestyneistä aikuisten Kiekkomaailma-teoksista. Se oli kivaa, että vihdoinkin selvisi, mistä Koomin laakson taistelussa oikein oli kyse. Tähän oli vain viitattu aiemmissa osissa. Olen aina tykännyt paljon vartiosto-kirjoissa, ja Vimes on yksi parhaista Pratchettin luomista hahmoista. Hän oli kuitenkin ollut pääosassa jo seitsemässä romaanissa (sekä pienemmässa roolissa Hirmurykmentissä), joten lukiessa tuli tunne, että kirjailijan pitäisi ehkä keskittyä uusiin päähenkilöihin.

Tietoa kirjasta :: Muks!

Terry Pratchett Julkaistu: elokuu 21, 2012
Tyylit: fantasia
Avainsanat: huumori

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu, kansipaperi.

Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiakirjat) 2006.

Sam Vimesilla on taas huolia. Koomin laakson taistelun muistopäivä lähestyy, ja sitä mukaa kasvavat kääpiöiden ja peikkojen väliset jännitteet. Asiat mutkistuvat, kun vuorilta tulleet vanhoilliset perinnekääpiöt alkavat salaperäisten kaivostöidensä ohessa harjoittaa kansankiihotusta ja pitää ... (lisää)

Konttaava koomikkoKaamea luokkaretki (Lohikäärmeakatemia, #3)FC Akateemiset (Kiekkomaailma, #32)Totuuden torvi (Kiekkomaailma, #25)Lyödään rahoiksi (Kiekkomaailma, #31)
Mab, Nylkky
Uusin jäsen: Jere Jokinen