Galaksin kansalainen (Galaxy Scifi #22) - Robert A. Heinlein2

Kirja-arvio :: Galaksin kansalainen

Kirjoittanut Jackalbury

Galaksin kansalainen on pannukakku, se on minun mielipiteeni. Kirja alkoi hyvin ja Sargonessa tapahtuvat osuudet ja samoin kauppa-aluksessa tapahtuvat osat olivat aika hyviä. Tosin suomalaisena huomasin Heinleinin karmeat väärinkäsitykset ja miten hänen käsityksensä suomenkielisistä nimistä muistutti jotakin norjan ja ruotsin sukukieltä, kun tosiasiassa suomi ei ole sukua millekään indoeurooppalaiselle kielelle, mikä osoittaa kirjailijan perehtyneen varsin vähän kirja taustoihin. Kirjan alku oli hyvä mutta kauppa-aluksen jälkeen se lösähti kasaan ja oli pitkäpiimäisen tylsistyttävää. Kuvaus Maasta ja suur yrityksen johtamisesta ja muista sotkuista olivat tylsistyttäviä ja kirja oli hamaan loppuun asti tylsistyttävä. Suosittelen kirjaa niille joita kiinnostaa suomalaisuus ulkomaisessa kirjallisuudessa. Arvosana: 6-.

Galaksin kansalainen

Alkuteos ilmestynyt 1957. Suomentanut Reijo Kalvas. Kansi: Susanna Koivuneva. Book Studio. Nidottu.

Yhdeksän maailman pääkaupunkiin Sargoneen saapuu orjien myyntilaiva mukanaan myös ”erä 97”, meklarin mukaan ”terve nuorimies, joka sopii lähetiksi tai makuuhuonepalvelijaksi”.

Poika on likainen, nälkiintynyt ja ilmeisen uppiniskainen. Kukaan ei halua ostaa häntä, saati sitten maksaa jotain hankinnastaan... kunnes tapahtuu jotain odottamatonta. Vanha kerjäläinen Rampa-Baslin huutaa pojan itselleen minimitaksalla.

Kerjäläis-Baslin onkin jotain aivan muuta kuin raajarikko köyhäläinen. Poika joka ilmoittaa olevansa Thorby, Suomesta, alkaa kutsua häntä ”Vaariksi”. Ja kun Vaarista aika jättää, hänen henkinen perintönsä vie pojan ympäri univerumia... hänestä tulee kunnioitettu galaksin kansalainen... jopa palvottu johtaja.

Scifin mestarin unohtumattomimpia teoksia!