Pimeä yö, tähdetön taivas - Stephen King8

Kirja-arvio :: Pimeä yö, tähdetön taivas

Kirjoittanut Eija

Kirja koostuu kolmesta pienoisromaanista ja yhdestä novellista. Ensimmäinen ja pisin tarina 1922 kertoo pientilallisperhettä kohdanneesta (itse aiheutetusta) tragediasta. Asioiden jälkiselvittelyt eivät menneet ihan suunnitellusti, vaan itse asiassa aivan päin helvettiä. Tarinassa on Bonnie ja Clyde henkeä ja varsinkin loppupuoliskossa on nähtävissä, että tarina on kirjoitettu myös kunnianosoituksena Lovecraftille. Tarina on kerrottu sujuvasti maalaismiehen suulla. Tarinoissa Iso kuski ja Onnistunut avioliitto kuvataan erittäin onnistuneesti ja hyvin aistittavasti ahdistavaa piinaa naisen näkökulmasta. Molempien tarinoiden ilme muuttuu loppupuoliskossa. Tarinoiden sisältö on rankkaa kamaa. Ne edustavat pääosin realistista kauhua, oikeastaan vain kokoelman lyhimmässä tarinassa Kahden kauppa esiintyy yliluonnollisuutta. Yhteinen teema on kosto. Kokoelman tarinat ovat sujuvasti sanailtuja ja pitävät varsin hyvin otteessaan. King on jälleen kerran onnistunut hienosti kuvaamaan hahmojensa tunnetiloja ja pienillä yksityiskohdilla hän saa tarinoihinsa puhallettua toden tuntua. Oikein hyvä kokoelma.

KAMPANJA: BookBeatissä ja Nexstoryssä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Pimeä yö, tähdetön taivas

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kansi: Juri Patrikainen.

1. painos: Tammi, 2012. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Bon-pokkari. Tammi, 2015. Nidottu.

Bram Stoker -palkinto 2010, British Fantasy -palkinto 2011.

Sisällys:

• 1922 (1992)
  • Iso kuski (Big Driver)
  • Kahden kauppa (Fair Extension)
  • Onnistunut avioliitto (A Good Marriage)

Neljä tarinaa pimeydestä.

Kosto on parhaimmillaan kylmänä. Sen todistaa Stephen King tällä neljän pienoisromaanin kokoelmallaan, joista jokainen tavalla tai toisella käsittelee tilinteon tematiikkaa.

1922 on nebraskalaisen maanviljelijän puistattavan hyytävä kertomus. Ison kuskin päähenkilö maksaa pyövelilleen takaisin korkojen kera. Kahden kaupassa Dave Streeter myy sielunsa ja saa huomata, että kaikella on hintansa. Onnistuneen avioliiton vaimo joutuu arvioimaan päällisin puolin täydellisen perheonnensa uudelleen, musertavalla tavalla.

Stephen King hallitsee mestarillisesti lyhyemmän proosan – siitä näytteenä nämä neljä synkkää, yönpimeää tarinaa, jotka jättävät jälkeensä miellyttävän kylmyyden. Pimeä yö, tähdetön taivas sai ilmestymisvuonnaan 2010 Bram Stoker -palkinnon.

”Pimeä yö, tähdetön taivas on aivan erinomainen kokoelma, kauhistuttavan armoton, ja se kuuluu Kingin uran huippukohtiin.– The Telegraph

"King on kiistatta idearikas kirjailija. Pimeä yö, tähdetön taivas on oivallinen muistututs Kingin tarinoijan taidoista. Novellien aiheet ovat kiinnostavia, jopa tuoreita." – Petja Savoila, Keskisuomalainen 16.11.2012

"Kauhun kuningas tarjoilee neljä yönmustaa tarinaa. Lajityypin ystävät nauttivat kertomuksista, jotka parhaimmillaan – tai pahimmillaan – jäävät vaivaamaan mieltä." – Mia Kuntsi, Kotiliesi 2012/25