Kirja koostuu kolmesta pienoisromaanista ja yhdestä novellista. Ensimmäinen ja pisin tarina 1922 kertoo pientilallisperhettä kohdanneesta (itse aiheutetusta) tragediasta. Asioiden jälkiselvittelyt eivät menneet ihan suunnitellusti, vaan itse asiassa aivan päin helvettiä. Tarinassa on Bonnie ja Clyde henkeä ja varsinkin loppupuoliskossa on nähtävissä, että tarina on kirjoitettu myös kunnianosoituksena Lovecraftille. Tarina on kerrottu sujuvasti maalaismiehen suulla. Tarinoissa Iso kuski ja Onnistunut avioliitto kuvataan erittäin onnistuneesti ja hyvin aistittavasti ahdistavaa piinaa naisen näkökulmasta. Molempien tarinoiden ilme muuttuu loppupuoliskossa. Tarinoiden sisältö on rankkaa kamaa. Ne edustavat pääosin realistista kauhua, oikeastaan vain kokoelman lyhimmässä tarinassa Kahden kauppa esiintyy yliluonnollisuutta. Yhteinen teema on kosto. Kokoelman tarinat ovat sujuvasti sanailtuja ja pitävät varsin hyvin otteessaan. King on jälleen kerran onnistunut hienosti kuvaamaan hahmojensa tunnetiloja ja pienillä yksityiskohdilla hän saa tarinoihinsa puhallettua toden tuntua. Oikein hyvä kokoelma.

Tietoa kirjasta :: Pimeä yö, tähdetön taivas

Stephen King Julkaistu: elokuu 13, 2012
Tyylit: kauhu, novellikokoelma
Avainsanat: bram stoker -palkinto, british fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kansi: Juri Patrikainen.

1. painos: Tammi, 2012. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Bon-pokkari. Tammi, 2015. Nidottu.

Bram Stoker -palkinto 2010, British Fantasy -palkinto 2011.

Sisällys:

• 1922 (1992)
  • Iso kuski (Big Driver)
  • Kahden kauppa (Fair Extension)
  • Onnistunut avioliitto (A Good Marriage)

Neljä tarinaa ... (lisää)

Sata kummaa kertomusta (Kuoriaiskirjat, #7)Monster High (Monster High, #1)The Walking Dead: Toinen kirja (The Walking Dead, #2)Linna on aina ollut kotimmeCrimson Peak
Uusin jäsen: Aada