Kirja-arvio: Muinainen taika

Kirjoittanut Lukijatar - 3.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Tämän kirjan lukemisesta on jo ehtinyt vierähtää puoli vuosikymmentä, mutta sen muistan että tyyli oli tarttuva (teininä tosin luin, mielipide voisi olla erilainen nykyään) ja hahmot eivät ärsyttäneet missään vaiheessa liiaksi. Itse asiassa muistelen pitäneeni Curleytä teinivuosinani yhtenä suosikkikirjailijanani ja sikäli suositeltavana ainakin kyseiselle ikäryhmälle mukavana, sujuvana välipalana. Ikävää vain, että kutkuttava idea ajassa sukkuloimisesta oli lopussa sössitty logiikan pettämisellä, joka harmittaa kovasti yhä, näinkin paljon jälkikäteen. Kirjan ideahan oli, että tyttö ja poika menneisyyteen matkustamalla estäisivät pojan sukua vainoavan kirouksen langettamisen. Kirous periytyy aina seitsemännelle pojalle, joka päähenkilöpoika sattuu olemaan - hän saa selville, että hänen vanhempiensa kuusi aikaisempaa lasta ovat kuolleet aivan pieninä (tämä selitetään kirouksella myös). Poika ja hänen pikkuveljensä ovat siis perheen ainoat lapset. Tyttö ja poika matkustavat menneisyyteen, jossa poistavat kirouksen ja palaavat nykypäivään, jossa elävät onnellisina. Mutta kaiken järjen mukaan joko A) pojalla pitäisi olla 6 vanhempaa sisarusta - tai B) pojan ei pitäisi olla edes syntynyt, sillä ehkäpä kaikissa hänen sukulinjansa perheissä ei olisi ollut seitsemää lasta ilman onnettomuuksia, jolloin todennäköisesti moni hänen esivanhemmistaan ei olisi edes olemassa. Tällainen logiikan puute mielestäni halventaa lukijaa, sillä puoliksi ajatellun ja hutaistun oloinen juoni (etenkin aikaseikkailujen kohdalla, jossa tulisi olla tavallistakin tarkkaavaisempi) olettaa, että lukija nielee mukisematta kaiken, mikä on äärimmäisen ikävä - ja yleinen - piirre etenkin nuortenkirjallisuudessa. Älyllinen haastavuus herättää aina mielenkiinnon ja poikkeaa massasta - ehkä tämäkin oli epäonnistunut yritys sellaiseksi.

Tietoa kirjasta :: Muinainen taika

Marianne Curley Julkaistu: 2002
Avainsanat: aikamatkustus, noidat

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen typografia: Ilja Karsikas. Kannen kuva: Corbis. Sidottu.

Kun Kate näkee Jarrodin, hän huomaa heti, että Jarrodilla on outoja voimia. Suuttuessaan Jarrod saa aikaan säätilan muutoksia. Jarrod itse ei usko mihinkään yliluonnolliseen. Hän pitää Katea vain kummajaisena, niin kuin koko kyläyhteisö. Kaikesta huolimatta Kate ja Jarrod tuntevat vetoa toisiaan kohtaan.

Jarrodin perhettä ovat aina piinanneet ... (lisää)

Puoliksi poissa (Half Bad -trilogia, #3)Noitalapsi (Noitalapsi, #1)Selviytyjät (Intertwined, #2)Koutamäen noitaMyyttihovi (Myyttihovi, #1)
Uusin jäsen: Irma Niemiaho